Tor Aase Johannessen er førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole, og skulle på tjenestereise til Paris i forrige uke.

Han bestilte taxi fra Bergen Taxi kvelden i forveien, og fikk et referansenummer som vanlig.

Men noen taxi kom aldri. Etter to purretelefoner til taxiselskapet ble det klart at det ikke var mulig å skaffe noen bil heller.

— Til slutt måtte jeg hive meg i min egen bil til Flesland, og ankom akkurat da folk var begynt å gå om bord i flyet, sier Johannessen.

Loddtrekning

Han er frustrert over det han mener er dårlig service fra taxiselskapene.

— Bergen Taxi toer sine hender, og sier at forhåndsbestillinger bare gjelder om de har ledig bil. Det er jo en fantastisk definisjon på forhåndsbestilling. Hvorfor skal man bestille i det hele tatt? Innebærer det at man bare er med på loddtrekningen om å få en taxi? Om det ikke er noen garanti kan man jo bare kjøre selv, sier Johannessen, som måtte ut med 1000 kroner i parkeringsgebyr på Flesland.

Han har også vært ute for den samme opplevelsen før. Også da endte det med at han måtte ta bilen til flyplassen.

— Nå har jeg vært i kontakt med Bergen Taxi, og de sier at de alltid forsøker å ringe når de ikke har ledig bil. Men de ringte aldri meg, sier Johannessen.

Han forteller at Bergen Taxi har tilbudt seg å betale for parkeringen på Flesland.

- Beklagelig

— Med 2,3 millioner turer i året, er det klart at noen av dem ikke blir hundre prosent, sier Jan Valeur i Bergen Taxi.

Han fortellerat en forhåndsbestilling går ut i systemet til taxiselskapet ti minutter før avtalt henting. Om en bil ikke blir tildelt i løpet av de første fem minuttene, havner bestillingen på en alarmliste på kundesenteret.

— Da jobber vi manuelt for å se om vi kan skaffe en bil, og vi skal også ringe kunden og fortelle om situasjonen. Det er beklagelig om dette ikke har skjedd i dette tilfellet, sier Valeur.

Innrømmer problemer

Han innrømmer at Bergen Taxi har problemer i rushtiden, og at selskapet har startet å begrense forhåndsbestillinger på noen steder og tidspunkt.

— I rushtiden koker det både i trafikken og på sentralbordet. Det er mange telefoner inn og ut, og av og til greier vi ikke å holde alle orientert. Til en viss grad har vi startet med å begrense forhåndsbestillinger i disse tidsrommene, sier Valeur.

Han oppfordrer folk til å legge reisingen sin utenom rushtiden, om det er mulig.

Ikke utsatt for rushet

Taxi1 er det eneste av taxiselskapene i Bergen som tildeler biler mens bestillingene kommer inn.

— Om kunden ringer om kvelden og skal ha bil om morgenen, tildeler vi bilen om kvelden. Når vi er fullbooket sier vi nei, forteller Robert Aasmul i Taxi1.

Som de andre taxiselskapene bestreber også Taxi1 seg på å ringe kunden når forsinkelsene først er ute.

— Vi pleier å ringe i forkant og si at det kan hende vi blir forsinket, slik at kunden får alternative muligheter. Sjåføren ringer også når de får tildelt turen, og gir beskjed når de kommer. Det merker vi senker stressnivået til både kunden og sjåføren.

Siden de tildeler biler underveis, er ikke Taxi1 så utsatt for plutselige morgenrush som de andre to taxiselskapene.

— Vi har en kvalitetssikring på at kunden skal få en bil. De andre bare pøser på og håper det går bra, sier Aasmul.

Økonomien setter grenser

Jan Tennfjord i Norgestaxi forteller at man «i utgangspunktet» er garantert en bil om man har forhåndsbestilt den hos dem.

Men de bruker det samme systemet som Bergen Taxi, hvor forhåndsbestillinger blir sendt ut i systemet, heller enn å tildele en egen bil på forhånd.

— Vi har vurdert å gjøre som Taxi1, men logistikkmessig blir det veldig feil for oss. Vi har en mengde forhåndsbestillinger, og når vi låser en bil på forhånd, må den posisjonere seg 30-45 minutter i forkant. Dermed får vi ikke utnyttet bilparken slik vi skal, og det vil også bli omsetningsnedgang for enkelte drosjer. Vi tar jo ikke noe ekstra for forhåndsbestillinger, sier Tennfjord.

Han forteller at de i de fleste tilfeller klarer å oppfylle forhåndsbestillingen, og at disse bestillingene er prioriterte dersom det blir kapasitetsproblemer.

— Vi har også en instruks som sier at vi skal ringe kunden om det blir forsinkelser, sier Tennfjord.

Underminerer systemet

Forbrukerombudet er skeptiske til måten taxiselskapene behandler forhåndsbestillinger.

— Etter mitt syn sier det seg selv at om man inngår en avtale om forhåndsbestilling, så må bilen komme. I det minste må det opplyses helt klart om at det er en mulighet for at den ikke kommer, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Han mener et system med forhåndsbestilling hvor det jevnlig ikke dukker opp biler, vil underminere hele systemet.

— Det er i alle fall en svært lite fornuftig måte å legge opp et slikt system på, sier han.

Stoler du på at taxien kommer når du har forhåndsbestilt? Si din mening i kommentarfeltet!

HEKTISK I RUSHTIDEN: Jan Valeur sier at det i rushtiden kan være kunder som har forhåndsbestilt som ikke får biler.
Bergens Tidende
LODDTREKNING: - Bergen Taxi sier forhåndsbestillinger bare gjelder om de har ledig bil. Det er jo en fantastisk definisjon, sier Tor Aase Johannessen. To ganger har han stått uten taxi han har bestilt.
NHH
SIKRET: - De andre selskapene bare pøser på med bestillinger og håper det går bra. Vi har en kvalitetssikring, sier Robert Aasmul i Taxi1.
Ørjan Deisz
KAN IKKE LOVE BILER: - Vi har vurdert å gjøre som Taxi1, men det er et logistikkproblem for oss, sier daglig leder i Norgestaxi Jan Tennfjord.
Bergens Tidende