— Når en bor på en sånn plass, blir man vant til rasfare. Men å be folk om å kjøre her, er som å ha en gal snikskytter i fjellet over veien. Man vet aldri når han vil skyte, bare at det kommer til å skje. Det er rett og slett en kjemperisiko, sier geolog Trine Helle Simmenes.

Hun bor på Helle ved Dale og pendler daglig til jobben i Statoil på Sandsli.

Etter nok et ras natt til torsdag, la hun ut en melding på Facebook der hun skriver at hun har holdt munn lenge nok for ikke å skremme folk.

«Det er livsfarlig å kjøre her, og det kan godt publiserast på riksdekkande nyheter, sidan det er stamveien mellom Bergen og Oslo!»

Rakk å hente ungene

Hun har undersøkt området flere ganger og er helt sikker på at det bare er spørsmål om tid før den neste steinblokken dundrer ned i veien.

Vaksdal ble isolert etter raset som ble meldt like før klokken 04 torsdag. Fra før var E16 stengt ved Stanghelle, etter et steinras i 18.30-tiden onsdag.

— Hver gang jeg kjører, kikker jeg opp i fjellet. Onsdag ettermiddag rakk jeg akkurat å hente de tre ungene mine før raset gikk ved Vaksdal.

Krever kartlegging

Vaksdalordfører Eirik Haga mener tiden er overmoden for mer fokus på rassikring i kommunen.

— Andre steder i Hordaland får større oppmerksomhet når det gjelder rasfare. Men dette er hovedfartsåren mellom Bergen og Oslo, der det har vært en voldsom trafikkøkning. Hittil har det vært mest fokus på trafikkulykker på strekningen Trengereid-Voss. Nå må vi fokusere mer på rasfare, sier Haga.

I første omgang ber han Statens vegvesen om en kartlegging.

— Når det går et ras, vurderer geologer fjellet utelukkende der raset gikk. Men vi bør få en større kartlegging av hele området. Dernest bør vi forsere arbeidet med en ny trasé. Den beste løsningen for oss er tunneler på strekningene Romslo-Vaksdal, Vaksdal-Dale og videre fra Dale. Men dette vil jo ta tid. I mellomtiden kan man gjøre en del mindre tiltak, sier vaksdalordføreren.

Sikkerhetsfokus

Ambulansesjåfør Alf Ove Fossdal ved Dale ambulansestasjon mener det bare er tilfeldig at liv ikke har gått tapt i rasene den siste tiden.

— Hver gang jeg kjører ut av tunnelen ved Dalevågen, ser jeg på blokkene som ligger der som vitnesbyrd på hvor gale det er. Jeg mener rasfaren ikke er vurdert nøye nok når det går to ras på samme sted, sier han.

På fritiden har Fossdal ansvar for opplæring og sikkerhet i fallskjermklubb.

— Både der og i jobben min har jeg fått perspektiver på sikkerhetshåndtering. Jeg er opplært til at når det er antydning til at noe er galt, så gjør man en grundig undersøkelse. Det må gjøres her og, sier Alf Ove Fossdal, som mener Vegvesenet straks må komme i gang med kartlegging.

Store blokker for fall

Fredag skal Simmenes levere sin doktoravhandling der hun blant annet omtaler sprekker i fjellet rundt Vaksdal.

skjerdump.jpg
SKJERMDUMP

— Jeg bruker disse sprekkene mer generelt til å si noe om andre ting. Men jeg har klatret mye rundt i området og sett hvor oppsprukket fjellet er. Det er delt opp i store blokker, og ettersom det er veldig bratt, gjør tyngdekraften at de fort kan dette ned.

- Må få lang tunnel

Simmenes mener perioden med kalde netter og solfylte dager som vi nettopp har vært igjennom, har gjort forholdene ekstra ille.

— Når det kommer mye regn etter is, er det også stor fare for jordras. Det er bare få år siden det gikk et stort jordras som stengte veien. Etter en kjapp opptelling kom jeg frem til at det har gått rundt 20 ras i området på få år.

- Ble veien åpnet for tidlig etter raset onsdag ettermiddag?

— Nei, man kan ikke forsikre seg om når det kommer ras. Da burde man i så fall stenge veien permanent og bygge ny vei et annet sted. Det er jo ikke mange alternativer her, så da bør det heller bygges en veldig lang tunnel. Strekningen Dale-Stanghelle er dessuten det verste området langs hele Bergensbanen, sier Trine Helle Simmenes.

BRYTER TAUSHETEN: Geolog Trine Helle Simmenes har lenge holdt munn for ikke å skremme folk etter gjentatte ras i Vaksdal.
Privat
RISIKOFYLT: Store steiner sperrer veibanen ved Kjenestunnelen.
R. KNUTSEN