• En mann spurte om det var voksne hjemme, og jeg sa nei. Så spurte han om jeg skulle på juletrefest.

Vilde sitter i den rosa sengen sin og vifter med fire billetter til Vestlandske Boligbyggelag (Vestbo) sin årlige juletrefest, som gikk av stabelen i Grieghallen i kveld.

— Jeg sa at jeg ikke hadde hørt om noen juletrefest. Da spurte han hva etternavnet mitt var. «Solberg», svarte jeg, og han sa at han skulle sende billettene i posten. Så la han på, forteller Vilde.

Dette skjedde fredag i forrige uke. Mandag dumpet de fire billettene og en faktura på 200 kroner ned i postkassen til familien Solberg.

Far reagerer

— Vi har aldri hatt noe med Vestbo å gjøre, og har ikke bestilt billetter til noen juletrefest. Jeg reagerer sterkt på at selskapet sender ut billetter etter en samtale med en ni år gammel jente, sier Vildes far, Rune Solberg.

Han mener at selgeren burde ha avsluttet samtalen da han hørte at ingen voksne var hjemme.

— Man kan ikke spørre barn om de vil på juletrefest, alle barn vil jo det. Selgeren skulle ha takket for seg straks han hørte at Vilde var alene hjemme, sier Solberg.

Han er ferdig på jobb klokken tre, så selgeren må ha ringt før dette.

— Jeg synes det er kritikkverdig at selskapet ringer hjem til folk midt på dagen når de fleste er på jobb. Sjansen for å møte på barn da er stor. Man begynner jo å lure på om det er gjort bevisst, sier Solberg.

- Må være en misforståelse

Administrerende direktør i Vestlandske Boligbyggelag, Øystein Johannesen, mener det må ha skjedd en misforståelse.

— Vi selger ikke juletrefestbilletter på denne måten. Kundene bestiller billetter enten på våre nettsider, gjennom medlemsbladet vårt, eller i ekspedisjonen vår. Juletrefesten vår er veldig populær, sier Johannesen.

Han sier videre at han ikke kjenner til den konkrete saken, men at personen som ringte antakelig bare skulle undersøke en bestilling som var ufullstendig utfylt.

— Det er vanskelig å høre hvor gammelt et barn er. Men vi beklager selvfølgelig episoden, selv om jeg tror det er gjort i beste mening. Familien Solberg skal naturlig nok ikke betale for dette, sier Johannesen.

Vilde er ikke lei seg for at det ikke ble juletrefest denne gangen.

— Jeg hadde egentlig ikke så veldig lyst, så det går bra.

Hun vet hva hun skal gjøre neste gang en selger ringer.

— Da sier jeg bare «Vi skal ikke ha noe. Goodbye», sier hun og smiler.

- Taper penger på billettene

Vestbo har forsøkt å finne ut hva som gikk galt. Onsdag morgen mener forvaltningssjef Trond Losvik å ha funnet forklaringen.

— Vi fikk en bestilling av billetter via e-post, der familiens telefonnummer var oppgitt. Antakelig har noen skrevet feil nummer, sier han.

For at personen som bestilte skulle få billettene i tide, sendte Vestbo dem ut, selv om de ikke fikk tak i en voksen person på telefonen.

— Vi har ingen interesse av å drive markedsføring og salg av disse billettene. De er sterkt subsidiert av Vestbo. Episoden skyldtes rett og slett en misforståelse, sier han.

Barn gikk gratis på juletrefesten, mens voksne betalte 100 kroner. Boligbyggelaget har subsidiert deltakerne med 200 kroner billetten. Arrangementet er forbeholdt medlemmer av Vestbo.

— Det er kiving om billettene, og i år måtte vi si nei til mange, sier Losvik.

Er barn godt nok beskyttet mot selgere? Si din mening her.

BLE FORVIRRET: - Jeg skjønte ingenting da mannen spurte om en juletrefest, men jeg tenkte at han kanskje lurte oss. Alt sammen var egentlig litt flaut, sier Vilde Solberg (9).
BORGHILD BERGE