Eldrerådene i Kvinnherad og Bømlo vil at det skal gå senere på snøggbåten,skriver Sunnhordland.no.

I et brev til Tide og Sjøfartsdirektoratet kritiserer de to eldrerådene billettsalget, og at det går for raskt når båten gårtil og fra kai. Båtene ligger ofte bare til kai i noen minutter.

— Gamle folk måstå i kø og holde seg fast. De som selger billetter, går rett i kiosken og stårder. De burde gått rundt som før, i hvert fall i dårlig vær, sier leder i Bømlo eldreråd, Annbjørn Legland, til bt.no.

De eldre krever at Tide gjeninnfører billettøren som gikk rundt og tokbetaling.

«Hurtigbåtane har svært effektive anløpsrutinar, slik at passasjeraretter å ha sett på plass bagasjen, knapt har funne plassen sin før båten harlagt frå kai, og har sett full fart etter ruta. Berre den fasen av reisa kanvera utfordrande, spesielt for eldre passasjerar og folk med spesielle behov»,heter det i brevet.

Brukte sju måneder

Klagen ble sendt i november 2010 - først nå har direktoratet svart, etter purring fra Bømlo kommune.

Sjøfartsdirektoratet i Haugesund har forståelsefor problemet (se journalen), men mener det er opp til rederiet hvordan de praktisk håndtererbillettsalget.

Drektoratet poengterer likevel at rederiet har et ansvar for at reisen går trygt for seg foralle om bord, og for å gi nødvendig hjelp og service.

— Svaret er skuffende. Vi fikk raskt et foreløpig svar, og var veldig optimistiske. Vi trodde de ville gjøre. Så begynte tiden å gå, sier Legland til bt.no.

— Vi er ikke ferdig med denne saken. Jeg har klar et forslag til etbrev til Tide, men vi må diskutere hvordan vi skal gripe det an, sier hun.

Vil ikke endre

Regionsjef for hurtigbåt i Tide Sjø, BjørnEgil Søndenå, sier at de ikke vil endre billettsalget.

— Noen mener vi går for fort, someldrerådet. Samtidig får vi kjeft fra pendlere som mener vi bruker for langtid. Så utfordringene er forskjellige, sier han til Sunnhordland.no.

— Samtidig har vi hengt opp plakater ombord, der vi forteller at man kan kjøpe billett mye raskere med periodekort,sier han.

Søndenå innrømmer likevel at mannskapet kanbli flinkere til å hjelpe ved anløp.

— Om de ser at detsitter eldre i stolene før vi kommer til kai, kan de gi tydelig melding om atde må gjøre seg klare til å gå fra borde, sier han.

Hva mener du om saken? Diskuter under:

TREG BEHANDLING: Det tok sju måneder før eldreårdene fikk svar på sitt brev. Bømlo kommune måtte purre på direktoratet for å få et fullstendig svar.