— Noen snilekjørere sier når vi stopper dem at det ikke er tilrådelig å kjøre fortere enn de selv gjør. De mener også at det er en vurdering som må gjelde alle andre på veien, sier Leon Nordanger, distriktssjef i Utrykningspolitiet (UP).

Han mener snilekjøring er et alvorlig og stadig tilbakevendende problem. Spesielt om sommeren.

- Nå stoppe ofte

— I verste fall ender det i farlige situasjoner og alvorlige ulykker når en illsint bilfører til slutt kjører forbi på et uoversiktlig sted. Det fratar ikke den som kjører forbi ansvaret, men situasjonen kunne vært unngått om den som kjørte foran slapp de bak forbi, sier han.

Og om noen skulle være i tvil: Det er lov å snilekjøre, men det er ikke lov å nekte de bak å kjøre forbi på forsvarlig vis (se faktaboks).

— Folk må gjerne kjøre under fartsgrensen. Men de må bruke speilet og stoppe hyppig og slippe forbi biler som signaliserer at de vil forbi, sier UP-sjefen.

Nordanger fraråder sterkt å signalisere gjennom å kjøre helt opp i baken på bilen foran. Et raskt blink med fjernlyset er bedre, mener han.

- Skjønner ikke problemet

En del bobilturister fra lenger sør i Europa hører hjemme i denne gruppen. Enkelte skjønner rett og slett ikke problemet, ifølge UP-sjefen.

— De sier at «de bak bare kan kjøre forbi.» Og slik er det jo på veiene nedover i Europa. Men ikke på norske veier.

Nordanger mener det skal mye til før noen blir anmeldt og bøtelagt.

— Jeg kjenner til noen få tilfeller, men det flere år siden sist. Det var en i Ytre Sogn som ble dømt for noen år siden.

— Bør politiet gjøre mer med snileproblemet?

— Det kan vi sikkert. Men potensialet for fare er større et annet sted, nemlig de som kjører for fort. I sommer vil vi bruke våre krefter på dem.

- IRRITERER SEG FOR LETT: - Jeg synes terskelen for å irritere seg er altfor lav hos enkelte. Altfor lav! sier UP-sjef Leon Nordanger. Men meldingen til snilekjørere er klar: Stopp ofte og slipp biler bak forbi! ARKIVTEGNING: SVEN TVEIT
SVEIN TVEIT