• Det er ikke fysisk mulig at Sleipner kan ha holdt 35 knop da båten gikk på Store Bloksa. Det hevdet kaptein Sverre J. Haglands forsvarer, Per Magne Strandborg, da han avsluttet sin innledning for Sunnhordland tingrett i formiddag.

— Spørsmålet er hvor stor farten var i kollisjonsøyeblikket. Dersom man hadde fått en bråstopp i 35 knop, ville ikke inventaret i båten sett ut som det gjorde, hevdet advokaten. Han viste til tidligere hurtigbåtkollisjoner, og vil bruke en ekspert på bilulykker som ekspertvitne.

I tillegg skal en arbeidspsykolog og skrogeksperter sørge for at kaptein Hagland frifinnes.

I retten i går åpnet Strandborg for at kaptein Hagland uforvarende kan ha trykket på feil radarknapp.

— Han kan ved en tilfeldighet ha endret radarens rekkevidde fra halvannen til tre nautiske mil, fremholdt Strandborg.

Han mente dette kunne forklare hvorfor Sleipner dreiet 40 grader fra den kursen hurtigbåten skulle fulgt.

— Dette kan ha lurt kapteinen til å tro at Store Bloksa var passert, og fått ham til å dreie for tidlig.

Arbeidspsykolog Roald Bjørklund skal forklare seg blant annet om hvordan et menneske kan oppleve og vurdere et bilde.

— Vi vil bevise at en person som søker og leter i en bestemt retning, vil være fokusert på denne retningen, sa Strandborg.

I tillegg skal to eksperter fra Marintec, Ole Farstad og Alf Brekke, vitne. De to har sett på svakheter i skroget til Sleipner.

Forsvareren ba også retten feste seg ved at kapteinen hadde vært ni timer på jobb da det smalt, med de betydninger dette hadde for hans konsentrasjon. I tillegg kommer han til å bruke vesentlig tid på myndighetenes arbeid med sikkerheten om bord i hurtigbåter.

— Hagland kan ikke holdes ansvarlig for sviktende rammebetingelser.

Senere i dag skal HSDs advokat holde sitt innledningsforedrag. Etter lunsj skal kaptein Sverre J. Hagland i ilden - nesten tre år etter tragedien som snudde livet på hodet for 56-åringen.

Bt.no følger rettssaken minutt for minutt.

I RETTEN: Sverre J. Hagland møtte i retten sammen med sin forsvarer, Per Magne Strandborg.
FOTO: TOR HØVIK