• Det skal ikke kunne skje at passasjerer får seg en ufrivillig rundreise, mener Fjord Line og Color Line.

— Jeg kan ikke huske at vi har opplevd noe liknende. Det nærmeste er muligens en passasjer som skulle av i Egersund, men ble med til Bergen, sier informasjonsdirektør Atle Kvamme i Fjord Line.

Selskapet benytter høyttalersystemet om bord til i god tid å varsle passasjerene om at ankomst nærmer seg.

— Vi kobler inn de aktuelle lugarene, og varsler ankomst flere ganger, sier Kvamme.

Informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line drar på smilebåndet når han får høre om skjebnen til de 12 «Norrøna»-passasjerene.

— Dette skal bare ikke kunne skje, sier han.

— I Color Line har vi rutiner for at vi til enhver tid vet hvem som er om bord. Vi går ikke fra kai før vi vet at passasjertallet stemmer. Dette har vi lister over. Ufrivillige passasjerer har derfor ikke vært noe problem for oss, sier informasjonsdirektør Mathisen.

Det er ikke første gang det er komplikasjoner med Smyril Lines seilinger ut fra Bergen. For fem år siden hadde Cirkus Agora bestilt plass fra Bergen til Island. Da forlot «Norrøna» Skoltegrunnskaien mens store deler av sirkuset, tribuner, mannskapsvogner og personell sto igjen på kaien.

— Jeg greide ikke å gå på line de fire-fem første dagene etter at vi kom til Island. Jeg var redd vi ville få et negativt omdømme, sa sirkuseier Jan Ketil Smørdal som fikk amputert forestillingene på Island på grunn av Smyril Line.