Pål Andreas Mæland

Eir Stegane

Finn Bjørn Tønder

— Tenk om vi ikke hadde kommet oss ut av tunnelen, og måtte evakuere der inne i mørket. Da hadde tunnelen fort blitt fylt opp av røyk, grøsser Nordstrand, som var passasjer på nattbussen fra Oslo til Førde - den såkalte Sogn og Fjordane-Ekspressen.

Sjåføren ga full gass

Klokken var 04.58. Bussen hadde akkurat forlatt fergekaien på Mannheller og kjørt inn i den tre kilometer lange Amlatunnelen i Kaupanger, da bussjåføren, Jarle Hestad, oppdaget at oljelampene lyste rødt. Etter kort tid begynte det å sive røyk inn i bussen.

Sjåføren skjønte at det brant i bussen og at det gjaldt å komme seg ut av tunnelen før motoren stanset. På vei ut vekket han passasjerene med alarmen.

— De fleste lå og sov, så det brøt ikke ut noen panikk. Vi var søvnige, og det var mørkt. Først da vi trillet ut av tunnelen så jeg at det var masse røyk i bussen, forteller 18 år gamle Karianne.

Hun var på vei fra Oslo til familien i Hyllestad. De øvrige passasjerene i bussen var en blanding av lokalbefolkning, utenlandske turister og Norway Cup-deltakere på vei hjem.

Dørene kilte seg

— Vel ute av tunnelen stanset motoren, og dørene ville ikke la seg åpne. Sjåfør Jarle Hestad fikk presset opp den fremre døren med nødhåndtaket, slik at alle kom seg ut den veien. Da var bussen ganske full av røyk, men alle tok det rolig. Sjokket kom først etterpå, da passasjerene sto utenfor og så røyken som veltet ut av bussen vi nettopp hadde sovet i, forteller 18-åringen.

Driftssjef Asgeir Myklebust i Sogn Billag ble holdt løpende orientert om brannen, og roser sjåføren for at han holdt hodet kaldt. Bussjåfør Jarle Hestad er til daglig ansatt i Firda Billag, men kjørte Sogn Billags buss i samarbeidsprosjektet Sogn og Fjordane-Ekspressen da brannen oppsto.

— Det var aldeles rett av ham å få bussen ut i friluft for å få den evakuert der. Han kontaktet vakten, etter vanlig prosedyre, og kjørte den nye bussen videre med passasjerene til Førde, sier Myklebust.

Eksplosjonsfare

— Det kunne gått mye verre hvis det hadde begynt å brenne inne i Amlatunnelen, sa Hestad til lokalpressen i går.

Hestad og noen passasjerer skal ha forøkt å slukke brannen med et brannslokkingsapparat. Forsøket mislyktes, og brannen ble først slukket da brannvernet nådde stedet.

Folk fra billaget var raskt på stedet etter brannen, og sørget for å holde passasjerene unna bussen, i tilfelle eksplosjonsfare. Deretter ble de kjørt videre til bestemmelsesstedet med andre busser.

— Vi har navn og adresse på alle, og vil ta kontakt over helgen for å høre at de har det bra. Noen av dem vil gjerne kontakte oss også, på grunn av røykskadet bagasje og den slags, sier Myklebust.

Bussen som brant er nå satt inn på Sogn Billags verksted, og vil bli undersøkt mandag.

— Det er vanskelig å si noe om årsaken til brannen før verkstedet har undersøkt bussen, men det er mye som tyder på at brannen startet i motoren, sier Myklebust.

DRAMATISK: Røyken veltet ut av bussen i minuttene etter at de 37 passasjerene hadde kommet seg ut. Flere passasjerer prøvde å redde ut bagasjen sin, men måtte gi opp. <p/>FOTO: KARIANNE NORDSTRAND