— Jeg ville aldri flydd et selvbyggehelikopter. Det er ikke sikkert nok, sier Åshild Bryne til Bergens Tidende.

Hun jobber til daglig som pilot i helikopterfirmaet Norcopter med hovedbase på Sola.

Etter gårsdagens ulykke er det bare to godkjente selvbygde helikopter igjen i Norge. Fra før har det vært to ulykker, den ene på grunn av operatørfeil og den andre på grunn av teknisk svikt.

Et selvbygd helikopter flyr like høyt og like fort som andre kommersielle helikopter, med en fart på opp mot 180 km/t og opp til 9000 fot (ca. 3000 meter).

— Det er veldig strenge tekniske krav til vedlikehold av helikopter i kommersiell bruk. Vi har egne teknikere som gjør dette, nettopp av hensyn til sikkerheten. Derfor ville jeg aldri stolt på noe man har skrudd sammen selv, sier Bryne.

En annen helikopterpilot BT har snakket med sier at man i det profesjonelle pilotmiljøet snakker en del om sikkerhetsrisikoen disse selvbyggehelikopterne utgjør for dem på bakken.

— I USA sier en tommelfingerregel at disse helikoptrene må foreta en nødlanding for hver 100 timer med flytid, sier piloten som ikke ønsker å bli sitert med navn.

— Jeg hadde ikke hatt noen vanskeligheter med å ta en flytur med et slikt helikopter, sier leder for prosjekt allmennflyging og luftsport Helge Torp i Luftfartstilsynet.

Torp går god for den typen helikopter som styrtet i går og mener både helikoptrene og pilotene skal holde mål.