• Jeg savner det gamle Høyre som tok ansvar. Politikere som Lisæth og Presterud var til å stole på. Nå opptrer Monica Mæland og de andre Høyre-toppene som rene populister i bybane-saken.

Arne Jakobsen, Arbeiderpartiets fremste samferdselspolitiker i Hordaland, sparer ikke på kruttet når han omtaler Høyre-kandidatenes holdning til bygging av bybane i Bergen. Jakobsen er særlig kritisk til Høyres byrådslederkandidat Monica Mæland.

— Hun setter hele bysamfunnets troverdighet i et dårlig lys. Mæland har vært med til Stortinget og Samferdselsdepartementet og snakket høyt om bybanen som en fremforhandlet løsning i Bergen. Nå har pipen plutselig fått en annen lyd, sier Jakobsen.

«Defensiv»

Bakgrunnen for Jakobsens voldsomme harme er BTs artikkel i går der det kom frem at ingen av Høyres ti kumulerte bystyrekandidater tror på bybanen i overskuelig fremtid.

Byrådslederkandidat Mæland uttalte at «vi kanskje får en bane om 20 år». Høyre mener partiet har ryggdekning for å hoppe av hvis staten ikke oppfyller kravet om økonomisk medvirkning til å få baneprosjektet på skinner.

— Mæland og Høyre-toppenes holdning er utrolig defensiv. Det de i virkeligheten sier til Storting og regjering er at «vi tror ikke lenger på det vi har brakt frem». Med en slik strategi har vi ingenting å stille opp med overfor staten.

Det er ikke bare ødeleggende for bybanen. Hele Bergensprogrammet kan stå i fare. Både Ringvei Vest og Skansetunnelen kan bli skutt inn i fremtiden hvis Høyre fortsetter med vaklingen sin, mener Jakobsen.

- Flørter med Frp

Han mener samferdselsministeren med rette kan spørre politikerne i Bergen: Hva vil dere egentlig i Bergen?

— Men kan ikke bybanen erstattes med satsing på andre kollektivløsninger, slik flere Høyre-politikere går inn for?

— Problemet er at Høyre i Bergen ikke er kommet opp med noe alternativt kollektivprosjekt. De har stått på bybanen som en del av ryggraden i Bergens-programmet.

Jakobsen tror, som byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen, at Høyres lunkne holdning til bybanen skyldes ønsket om å inngå byrådssamarbeid med Frp. Han er også overbevist om at Høyre prøver å gjøre seg lekker for de mange bybanemotstanderne ute blant velgerne.

— Jeg husker da vi gjorde vedtaket om bompengeringen på 1980-tallet. Da fantes det visjonære Høyre-politikere. Innføring av bompengering var heller ingen populær sak, men Høyre-politikere som Henrik J. Lisæth og Inger Margrethe Presterud sto last og brast med vedtaket. De hadde visjoner. Uten inntektene fra bompengeringen hadde folk sittet i endeløse køer fra Åsane den dag i dag.

— Nei, dagens Høyre-kandidater uttaler seg fra sine egne bilvinduer, mener Jakobsen.

- Har tent meg

Han gir seg i fylkespolitikken og hadde egentlig tenkt å trappe ned.

— Men bybanesaken har tent meg. Nå er jeg beredt til å kjempe videre for en fremtidsrettet byutvikling, sier Jakobsen, som står på 40. plass på Arbeiderpartiets liste til kommunevalget i Bergen.

Også Arbeiderpartiets ungdomskandidat Pål Thorsen lar seg provosere over Høyres bybane-linje.

— Ren populisme. Vi hørte ikke et pip fra Høyre da meningsmålinger viste flertall for bybanen, sier Thorsen.

Han sier det er stor interesse for bybanesaken på skoledebattene han deltar i. Thorsen beskriver holdningen som positiv blant skoleelevene.

— Ungdom har evnen til å tenke på fremtiden, til å se miljøperspektivet og har større visjoner enn mange av dagens politikere, mener Thorsen.