• Saktegående mopeder er trafikkfarlige, sier daglig leder Magne Jensen i Bergen MC-center.

ARNE COLLIANDER

Nesten daglig får han besøk i butikken sin av ungdommer som spør om hvorfor de nye mopedene må være plomberte. Også foreldre spør.

— Mange lurer på om vi kan fjerne plomberingene på de nye mopedene vi selger. Svaret er nei. Slikt har vi ikke lov til å gjøre, sier Magne Jensen.

Selv skjønner han like lite som kundene sine hvorfor mopedene må selges med hastighetsdempende plomberinger.

Galskap

— De som har klekket ut dette, kan ikke ha tenkt trafikksikkerhet. Det er rett og slett galskap å plombere mopedene, sier Jensen, og legger til at hele bransjen har denne oppfatningen.

Veivesenets storkontroller i slutten av forrige uke var avslørende. Mer enn 70 prosent av de stansede mopedene var trimmet, det vil si at plomberingen som skal bremse farten, var fjernet.

— Jeg tror de reelle tallene er enda høyere, sikkert 80-90 prosent, mener Jensen.

Bergens Tidende har mottatt flere henvendelser etter at vi før helgen skrev om de trimmede mopedene. En av henvendelsene kom fra en far som hadde latt sønnen kjøpe ny moped.

Stopper i bakker

— Den plomberte mopeden hans gikk fort varm, og trakk ikke opp bratte bakker. Da måtte den trilles. Det gikk heller ikke å starte mopeden i oppoverbakke, sier han.

— Vi så ingen annen fornuftig løsning enn å fjerne plomberingen. Selv om mopeden nå går fortere, føler vi oss tryggere når sønnen vår er ute og kjører, sier faren, som ønsker å være anonym.

Mopedforhandler Magne Jensen bekrefter at trekk-kraften kan bli så svekket at plomberte mopeder får trøbbel i bratte bakker.

— Hva kan det føre med seg? Jo, en velt der både fører og moped blir skadet, sier han.

Utløser irritasjon

Magne Jensen mener mopedene er mer trafikksikre enn mange tror.

— Det er ikke farten som er farligst. Bruken av sunn fornuft avgjør hvor gode trafikanter mopedistene er. Jeg tror det skjer like mange uhell fordi mange mopeder er «daue». Saktekjørende mopedister utløser irritasjon, og forbikjøringene av dem kan skape farlige situasjoner, særlig på smale veier og når vogntog kjører forbi, sier mopedforhandleren.

Dagens mopeder er ikke konstruert for å bli «skrudd ned».

Lett å fjerne

— Mopedene har det mye bedre i original tilstand. Bremser og alt annet er dimensjonert for å tåle høyere hastighet enn de tillatte 45 km/t. Kjøretøyene «puster bedre» uten plombering, og hvis de brukes slik fabrikken har tenkt under produksjonen, sier Magne Jensen.

For en motorkyndig er det forholdsvis enkelt å trimme mopeden, det vi si fjerne plomberingen.

— Jeg vet at mange nevenyttige ungdommer skor seg på dette, sier Jensen.

«GALSKAP»: - Det er galskap å skru ned mopedenes yteevne. Det gjør dem farligere i trafikken, sier daglig leder Magne Jensen hos mopedforhandleren Bergen MC-center.<br/>Foto: KNUT EGIL WANG