New York Times-journalisten Jonathan Reynolds tilbrakt til sammen ni dager på Solstrand fjordhotell på Osøyro utenfor Bergen og Harahorn i Hemsedal. Inntrykkene derfra resulterte i en lang reportasje i søndagens utgave av avisen. Det er ikke grenser for begeistringen Reynolds formidler til sine lesere.

Naturopplevelser

Solstrand fjordhotell beskrives som «et av de mest utsøkt plasserte feriestedene på jorden».

— Solstrand fjordhotell nær Bergen er så vakkert at det nesten gjør vondt i øyene, skriver Jonathan Reynolds.

Bilturen fra Solstrand til Harahorn i Hemsedal har også tatt pusten fra New York Times' utsendte.

— Du ser mer drama enn på hele Broadway, West End og «Amerikas mest ettersøkte» til sammen, skriver Reynolds og ramser opp naturopplevelser i fleng.

Fjord, fjell, blomster. Alt er ubeskrivelig vakkert i den amerikanske journalistens øyne.

— Og når du kommer opp i fjellene er landskapet en hybrid av Ville Vesten og månen.

- Jeg vil se en slum

Til slutt ble inntrykkene så sterke at Reynolds fikk en overdose med vestlandsk natur.

— Det norske landskapet er så sammenhengende vakkert at etter ti dager med det, snudde jeg meg til en venn og sa: «Jeg er lei av dette. Jeg vil se en slum». Men det var ikke mulig å finne en...

I utgangspunktet var Jonathan Reynolds og hans reisefølge i Norge for å teste ut det norske kjøkkenet, og selv om han fant mye å glede seg over, kunne den amerikanske journalisten styre sin begeistring. Også de norske prisene har han, ikke overraskende, bitt seg merke i.

— Prisene i Norge er så latterlig høye at du begynner å fantasere om at Tokyo og London er billig.

Politisk burgerkjøp

Journalisten tror de stive prisene skyldes den norske momsen på 24 prosent. Det finansierer Europas mest ambisiøse velferdsprogram, forklarer Reynolds.

— Å kjøpe en fast-food burger til 60 kroner er en politisk handling, slår han fast.

- Du er vel enig?

Bergens Tidende var de første som fortalte hotelldirektør på Solstrand, Børrea Schau-Larsen, om de rosende ordene hotellet hennes blir til del i New York Times.

Hun er ikke så lite stolt av hotellet hun driver. Overrasket over at den amerikanske journalisten har falt for de naturskjønne opplevelsene, er hun imidlertid ikke.

— Men du er jo enig, er du ikke? Det er jo så vakkert her, sier Schau-Larsen.

— Norge er det vakreste ferielandet, så dette var kjempehyggelig.

Solstrand har ikke satset spesielt på å trekke amerikanske turister til hotellet.

— Nei, vi vil være så internasjonale som det går an, sier Børrea Schau-Larsen.

— Vi vil egentlig ikke ha for mange av en enkelt nasjonalitet her. Da pleier de ofte å prege hotellet.

— Men dere risikerer vel at flere amerikanere vil se noe som er så vakkert at de får vondt i øynene?

— Vi får jo ta i mot dem så godt vi kan, ler Schau-Larsen.

Utsynet fra Solstrand fjordhotell er noe av det vakreste New York Times' utsendte har opplevd.
Solstrand fjordhotell