— SV har klart å få folk til å tro at du er radikal dersom du er en ung kvinne ansatt i offentlig sektor. Det må være en av de store merkevarebragdene i den norske politikken, mener Victor Norman.

— Tidligere appellerte partiet til akademiske radikalere, men partiet har gjennomgått en forvandling under Kristin Halvorsen.

Mot sentrum

I dag lanseres «Blue Notes», Victor Normans siste bok. Der skriver eks-statsråden at KrF og Sp har vært de mest vellykkete politiske merkevarene de siste årene. Men deres merkevare er bokstavelig talt i ferd med å dø ut med velgerne, ifølge professoren.

Dette gjenspeiler seg i fallende oppslutning. Samtidig har SV sust inn blant de største partiene.

Årsaken er at partiet har tatt mange steg mot sentrum i politikken, mener Victor Norman. Derfor er Høyre og SV uenige i stadig færre saker.

— Det er karakteristisk at det nettopp er SV som Kristin Clemet (utdanningsminister fra Høyre, red.anm.) lettest samarbeider med. Både Høyre og SV har funnet nye nisjer, og kjemper i dag i stor grad om de samme velgerne, mener professoren.

Begge har en urban appell, og faktisk konkurrerer Høyre mer med SV enn med Frp om velgere, tror han.

Høyres problem

I boken skriver Norman at Høyre fremdeles sliter med en merkevare som gir assosiasjoner om et kasseapparat.

— Høyre har mye å bygge på, men partiet har ikke vært flinke nok til å fortelle at god høyrepolitikk også er god sosialpolitikk og regionalpolitikk, sier han.

Victor Norman mener de som har det største problemet med sin merkevare er Arbeiderpartiet. De bærer med seg så mye gammel retorikk og tung historie at de har vanskeligheter med å møte velferdsstatens nye problemer. Det samme gjelder KrF, mener han.

På tross av «eldre og syke»-retorikken, sliter også Frp med å finne en klar profil, hevder professoren.

Norman tror partiene har et veldig potensial i å styrke sine merkevarer.

— I dag er de for dårlige. Det ville gjort politikken mer spenstig om partiene hadde forsøkt å skille seg mer ut.