ANE ELISABETH BØRHAUG

På parkeringsplassen utenfor Rolls-Royce Marine på Hordvikneset står det til daglig rundt 200 biler parkert. 69 av bileierne har sett seg lei på at lakken på bilene deres blir ødelagt.

— Det ser ut som metallstøv som etser seg fast i lakken og ruster, sier Børge Berland (27). Han er ansatt som rørlegger ved Rolls-Royce, men ønsker ikke å stille opp på bilde.

De ansatte har gått sammen om å få taksert lakkskadene på bilene sine.

— Vårt krav er på til sammen rundt én million kroner, sier Børge Berland.

Ifølge Åsane Tidende er det største enkeltkravet på 26.000 kroner, mens laveste sum for lakkskadene er på tre tusen kroner.

- Ingen ønskesituasjon

De ansatte forteller at problemene har foregått i lang tid uten at Rolls-Royce Marine har foretatt seg noe.

— Vi har forsøkt å ta problemet opp via fagforeningen uten å komme noen vei. Det er ingen ønskesituasjon å saksøke sin egen arbeidsgiver, sier Berland.

BT møter ham og to arbeidskamerater på parkeringsplassen utenfor Rolls-Royce.

— Min bil er skadet for omtrent 15.000 kroner. For en vanlig mann er det mange penger, sier en annen ansatt som ønsker å være anonym.

Bileierne føler seg sikre på at skadene skyldes nedfall fra Rolls-Roycebedriften. De venter nå på en analyserapport fra Sintef som skal legges frem i retten.

- Ikke erstatningsgrunnlag

Advokat Asbjørn Braanaas representerer de ansatte i retten. Partene møtes 30. november.

— Jeg ønsker ikke å prosedere saken i media. Vi venter på en sakkyndig analyse av nedfallet. Jeg mener vi har en god sak, sier Braanaas.

Rolls-Royce Marine ønsker heller ikke å kommentere saken. Direktør Rigmor Fardal ved Rolls-Royce Foundry henviser til deres advokat, Jørn Ivar Sandnes fra Advokatfirmaet Schjødt i Ålesund.

— Jeg ønsker ikke å si noe før hovedforhandlingen i retten. Rolls-Royce er av den oppfatning at det ikke er noe grunnlag for å kreve erstatning, sier Sandnes.