Dette kom frem i den innledende forklaringen til avdelingsleder Hendrik Bruhns fra stabilitetsavdelingen i Germanischer Lloyds, klassifiseringsselskapet som godkjente ulykkesskipet etter ombyggingen.

Avdelingslederen gikk nøye gjennom godkjenningsprosessen under ombygging. Han fortalte at "Rocknes" sin stabilitet ble grundig testet.

— Så skipet var 100 prosent godkjent etter alle gjeldene internasjonale forskrifter, understrekte han.

Vil bli utspurt

Sjøforklaringens femte dag har nettopp startet i bankettsalen på Hotel Norge i Bergen. Bruhns måtte i går sette seg på første fly til Norge etter at sjøfartsinspektør Finn Paulsrud ble kraftig provosert da det viste seg at Germanischer Lloyds ikke hadde sendt de ekspertene man var ute etter.

Etter Bruhns innledende forklaring omkring klassifiseringen av "Rocknes" vil flere av partene i salen spørre stabilitetseksperten om årsaken til havariet kan forklares med at "Rocknes" hadde stabilitesproblemer.