Sjøforklaringen har pågått i seks dager og ble avsluttet lørdag klokken 14.30.

Helge Eidsheim, som var formann på Oster Pukk og Sand på Eikefet, overvåket lastingen søndag kveld, dagen før ulykkesdagen.

— Lastingen gikk veldig greit, helt uten problemer. Vi lastet med 900 tonn i timen. På et tidspunkt fikk vi beskjed fra båten om at de ville stoppe lastingen, fordi de skulle lese av dyptgående.

Deretter kom det beskjed om at de ville ha ti tonn til om bord, for å rette opp båten. Så ble igjen dyptgående lest av.

— Så ba de om tretti tonn til. Vi fikk ikke noen begrunnelse for hvorfor de ville ha det. Da dette ble sendt om bord, stoppet lastingen.

Eidsheim gikk så og snakket med kapteinen.

— Kaptein Juvik sa til meg: "Det ble for mye dette her. Men det går greit". Han sa ikke hvor mye han mente de hadde fått for mye. Han var helt rolig da han sa det.

Politiinspektør Svein Erik Krogvold konfronterte vitnet med at han hadde forklart seg litt annerledes til politiet.

— Til oss forklarte du at Juvik sa: "Det ble for mye dette her. Vi har ikke lov til å bunkre nå. Men det går bra".

— Jeg vet ikke om kapteinen mente at han ikke hadde lov til å bunkre i det hele tatt, eller om han mente at skipet ikke kunne bunkre så mye som de hadde tenkt, svarte vitnet.

Det er full forvirring om hvor mye last "Rocknes" egentlig hadde om bord ulykkesdagen. Mellom vekten på Eikefet-anlegget og båtens beregninger er det et avvik på nesten 1700 tonn. Ifølge den såkalte "bill of lading", som er båtens beregninger, var lasten på 23.243 tonn. Det er også uklart hvor mye last båten egentlig hadde bestilt.

Ifølge vitnene fra Oster Pukk og Sand er det en feil på anleggets vekt, slik at den viser for lite.