Minst 300 kunder har blitt trukket dobbelt etter turer med Bryggen Taxi.

Bryggen Taxi skylder på leverandørene av betalingssystemene som taxiselskapet bruker. Leverandørene avviser dette blankt og sier det skyldes menneskelig svikt hos Bryggen Taxi.

— Dette er rett og slett bedrageri, mener passasjer Frank Wolter.

Han har politianmeldt saken.

- Ikke prioritert

Politiet har så langt ikke foretatt seg noe.

— Saken er ikke blitt etterforsket. Jeg tviler på at det blir gjort noe med det slik som saken står nå, men det er ikke tatt noen endelig avgjørelse ennå, sier fungerende politioverbetjent Nils-Inge Romslo ved Arna og Åsane politistasjon.

- Hvorfor er det ikke gjort noe i saken?

— Det går på prioritering. Vi har kun registrert en sak, og denne når foreløpig ikke høyt nok opp på prioriteringslisten. Den vil bli sendt over til påtaleansvarlig jurist for vurdering, sier Romslo.

Frank Wolter er ikke imponert:

— Er det sånn det er i Norge? Jeg er tysk, og sånn ser jeg det: Er noe straffbart, så er det straffbart. Da kan de vel ikke bare prioritere det bort, mener Wolter.

Han skulle ønske flere passasjerer ville anmelde dobbeltbetalingen.

Venter på pengene

Bt.no har vært i dag vært i kontakt med seks av kundene som har opplevd at beløpet er blitt trukket to ganger fra kontoen etter at de har betalt med kort.

Styrelederen lovet at alle skulle få tilbake pengene så snart som mulig. Så langt har ingen av dem sett snurten av pengene.

— Jeg har ikke hørt noenting fra dem. Det er utrolig irriterende. Det er ikke snakk om de store beløpene, men dette er en prinsippsak, sier Marianne Bjelke.

Espen Olsen har sendt e-post til selskapet og bedt om en forklaring.

— Jeg har aldri hørt noe fra dem. Dette ligner på svindel, mener han.

En annen taxikunde vi har vært i kontakt med, sier han er lovet pengene innen torsdag.

— Hvis ikke jeg får pengene tilbake da, kommer jeg også til å anmelde Bryggen Taxi, sier han.

- Betaler hver dag

Styreleder Kurt Ulveseth i Bryggen Taxi sier selskapet nå går gjennom samtlige korttransaksjoner fra 2009 og 2010. Han bekrefter at taxiselskapet har fått penger på konto som de ikke skulle ha hatt.

— Vi «vasker systemet». Vi finner feil, og vi betaler tilbake penger hver dag. Men det tar litt tid, sier Ulveseth.

Han mener enkelte av dobbeltbetalingene skyldes feil hos Bryggen Taxi, mens andre tilfeller beror på brist hos kortselskapene. Men styrelederen ønsker ikke å si noe konkret om hva han mener har skjedd.

— Det viktigste er at vi får ryddet opp overfor kundene.

- Når får de pengene tilbake?

— Noen har allerede fått, med andre kan det ta noe tid. Det er vanskelig å gi en frist. Hvis jeg sier en dato, kan jeg bli skutt.