Det sier Svein Einar Bolstad, fylkesleder for Norsk Lektorlag i Hordaland. Han er forbløffet over rektors holdning i forbindelse med lærermangelen på Sandsli VGS, som bt.no skrev om tirsdag. Rektor Margrete Fredhøi uttalte da at hun var overrasket over elevenes umodenhet i forhold til egen studiesituasjon.

Elevene på skolen har vært uten lærer i norsk og religion siden før jul.

– Bortforklaring

– Slagordet «ansvar for egen læring» oppfattes som et forsøk på å skyve ansvaret for læringen helt og holdent over på elevene. Det vitner om mangel på innsikt å tro at elever klarer seg på egen hånd over så lang tid, mener Bolstad.

Han sier at «ansvar for egen læring» ofte brukes for å skjule at skolene ikke har fagutdannet personell som kan undervise elevene. Det er veldig lettvint for skolen å bare lage en plan og be elevene lære pensum på egen hånd, men det fungerer bare ikke uten kvalifiserte, gode lærere til stede.

– Ikke rart at norsk skole havner på jumboplass i internasjonale rankinglister!

Uvanlig situasjon

Lektorlederen tror ikke det er en vanlig situasjon i norske skoler å være uten lærer så lenge. Rektor Margrete Fredhøi forklarte på tirsdag at skolen hadde gjort det som var mulig for å hente inn vikarer, men at det ikke lot seg gjøre.

Ifølge Fredhøi var en av sykmeldte lærerne på jobb igjen i dag, mens den andre er i arbeid igjen fra og med torsdag. Administrasjonen har planer for hvordan elevene kan få igjen de tapte timene.

Hvordan står det til med den norske skolen? Bør elevene klare seg selv uten lærer? Si din mening under!

Klemetsen, Fred I. U.