NJORD V. SVENDSEN

Han er direktør for geoturisme og redaktør i det prestisjetunge reisemagasinet som ved hjelp av 200 håndplukkede reiselivseksperter i fjor kåret norske fjorder til verdens mest attraktive reisemål. Tourtellot, som var på Hordalands-besøk i helgen, advarer nå Bergen mot å inngå kontrakt med reklamegiganten Clear Channel.

— Dette er en svært, svært dårlig idé, sier Tourtellot.

Truer turismen

Han mener denne typen reklame i byrommet ikke bare er lite estetisk, men at den på sikt også kan være negativt for Bergen som turistby. Det er i stor grad fotografier som trekker turister, hevder Tourtellot. Og når reklamebakgrunnene fra Bergen dukker opp rundt i verden, vil det etter hvert få en negativ effekt.

Da redaktøren holdt foredrag i Hardanger i forrige uke, fikk publikum se eksempler på steder i verden som ikke nådde opp mot de norske fjordene i National Geographic Travelers kåring. Blant disse var den gamle inkabyen Cusco i Peru, som tapte stort på de massive reklameskiltene som møter turistene når de kommer til flyplassen.

Den amerikanske staten Vermont havnet derimot høyt på listen.

— En av grunnene er at de har forbud mot reklameskilter, sier Tourtellot.

De to reklamegigantene Clear Channel og JCDecaux har i lengre tid knivet om å sikre seg 15 årskontrakt med Bergen kommune og rett til å sette opp 500 leskur med reklame, toaletter og bysykler, samt 15-20 frittstående reklamemontere i byen. Clear Channel trakk til slutt det lengste strået. Oslo og Trondheim har allerede avtaler med selskapet.

Et steg i feil retning

Forhandlingene mellom Bergen kommune og Clear Channel har vært unntatt offentlighet.

— Det burde virkelig være opp til innbyggerne i Bergen å bestemme om de vil ha reklame i byrommet. Bergen viser slett lederskap, sier Tourtellot.

Saken skulle opprinnelig opp i byrådsmøte i dag. Men fortsatt mangler enkelte detaljer før avtaleforslaget er klart, får BT opplyst fra byrådslederens kontor. Saken vil bli behandlet i byrådet i neste uke og kommer trolig opp i bystyret i juni.

Når National Geographic Traveler skal lage nye hitlister over verdens mest attraktive reisemål, er det flere gode grunner til å plassere «The gateway to the fjords» høyt på listen. Men kontrakten med Clear Channel vil neppe hjelpe på.

— Nei, i så måte tar Bergen et steg i feil retning, sier Tourtellot.