I dag la Skyss om bussrutene i Bergen Nord og sentrum. 189.500 bergensere i sentrum, Laksevåg, Fyllingsdalen, Loddefjord og Åsane ble berørt av omleggingen og måtte sette seg inn i nye bussruter.

Mandag kveld ser det ut til at de reisende stort sett er fornøyd. Dette er noen av kommentarene på bt.no:

«Får skryte litt jeg da! Til tross for litt innkjøringsproblemer — det er jo tross alt en rekke nye sjåfører og omlegging av rutenettet - må jeg si at jeg er svært glad på vegne av alle som bor i Vadmyra/Loddefjord for den formidable forbedringen av kollektivtilbudet i Bergen Vest!», skriver NT.

«Kjempe fint - har jo fått seks busser pr. time i stedet for tre - så på Flaktveit må jo dette bare bli bra, skriver Lars Brock. »

— Veldig kjekt

Kommunikasjonsrådgiver Camilla Lundberg Berntzen i Skyss setter pris på alle tilbakemeldingene.

— Det er jo veldig kjekt at det er mange som også er fornøyde. Avviklingen har gått fint, men det var litt forsinkelser i morges. Trafikken var litt større en vanlig, sier Berntzen.

Skyss stilte med veiledere i de travleste bussgatene i sentrum, på terminaler og på Bystasjonen.

— Det virket som om folk var flinke til å orientere seg på forhånd. De fleste trengte kun en bekreftelse på at de var kommet rett, sier hun.

Kundesenteret til Skyss økte bemanningen med 75 prosent i dag for å ta unna alle spørsmålene. Teamleder Tone Borge, opplyste tidligere i dag at mer enn dobbelt så mange har ringt Kundesenteret i løpet av dagen. Den økte bemanningen skal de beholde i tre uker.

— Det har vært lite klager. Mest spørsmål, sier Berntzen i Skyss.

— Må gå seg til

Men det er også de som ikke er så fornøyde med endringene. Her er flere kommentarer fra bt.no.

«Utrolig dårlige ruter! Med de gamle rutene tok det meg 10 minutter å komme meg til/fra byn. nå er det overganger fra buss til buss eller buss til bybane som tar MINST tre ganger så lang tid. det er faktisk raskere for meg å gå, og enda raskere å kjøre selv», skriver Skuffet.

«Mye som skal klaffe nå? Jeg kom nettop 40 min forsent til jobb, fordi jeg måtte vente på TRE Skyss-busser som ikke dukket opp. Det stod forskjellige tider på busstoppet og på nettet.», skriver Lei.

Og Berntzen lover at det skal bli bedre.

— Vi hadde blant annet noen utfordringer i fremkommeligheten fra nord og vest og det er utfordrende å holde bussene i rute.

— Dette er den første dagen og det er fremdeles mye om skal gå seg til. Det tar litt tid før reisende finner sitt nye reisemønster, sier hun.

Hun lover at Skyss skal følge med og evaluere tilbudet i tiden fremover. Veilederne vil også være på plass hele uken og i begynnelsen av neste uke.

- Ikke skyt på sjåførene

Tide Buss er tålig fornøyd i forhold til den store omleggingen og de har hatt få kundehenvendelser.

— Jeg tror publikum har merket lite til endringene, sier Roger Harkestad, viseadministrerende direktør i Tide Buss.

Og er det noen som ikke er fornøyd med endringene, er Harkestad veldig opptatt av at dette ikke skal gå ut over sjåførene.

— Sjåførene har stått på og gjort en kjempeinnsats. De har fått helt nye arbeidstider, busser og rutehefter og har gjort en fantastisk innsats. Jeg er opptatt av at publikum ikke skyter på sjåføren, sier han.