Skandiabankens nettbanktjenester har vært ute av drift siden tirsdag formiddag. Rundt 30.000 bergenskunder ble rammet.

— Ved midnatt var problemene løst. Kundesenteret vil være åpent til kl. 03 i natt for de som måtte ha behov for hjelp, sier informasjonssjef i Skandiabanken, Johnny Anderson.

Ble henvist til Facebook

På bankens nettside blir kundene møtt av følgende melding: «Du kommer nå til denne siden fordi vi for øyeblikket dessverre har tekniske problemer. Feilen berører også SMS-banken og Mobilbanken. Regninger som allerede er registrert, vil bli belastet som normalt. Kortbruk fungerer også som normalt. Vi jobber med å rette feilen».

I løpet av dagen har misfornøyde kunder hamret løs med irriterte meldinger på bankens Facebook-side:

«Jeg sitter pengelens på Bali uten tilgang til nettbanken hvor jeg kan overføre penger til brukskontoen min. Please ikke bruk lang tid på å få fikset tilgangen, jeg trenger mat her nede», skriver en fortvilet kunde.

«Denne nedetiden er svært ille og alvorlig når det er så enkelt å gjøre det idiotsikkert. Slikt skal bare ikke skje med en nettbank. Punktum finale» skriver en annen.

Noen kunder tar dataproblemene med knusende ro: «Deilig å kunne koble ut alt som har med penger å gjøre for en kort stund - jeg finner ingen grunn til å stresse med dette ..... går heller ut en tur å trekker frisk luft i solen» skriver en kunde.

Oppfordrer til å «like»

Informasjonssjef i Skandiabanken, Johnny Anderson, forteller at de har alt av ressurser på saken nå.

Hvorfor prioriterer dere ikke å svare flere kunder på spørsmål på Facebook når dere henviser til dette på hjemmesiden?

— Vi har veldig stor pågang og jobber med saken. Vi er to personer som svarer og klarer ikke ta unna alle spørsmålene. Men de som har trykker «liker» får opp informasjon fra oss på newsfeeden sin.

Men det er kanskje ikke alle som alle som vil trykke «liker» idag...?

— Ja, jeg ser den. Men de 18.000 som allerede har trykket «liker», får opp nødvendig informasjon på feeden sin. Andre skal vi svare så godt vi kan utover kvelden, vi er på saken, sier han til bt.no.

- Jobber på spreng

Informasjonssjefen forteller at de jobber med ulike løsninger for å få bukt med dataproblemene, men ingen av dem har hittil ført frem.

— Vanligvis skal bankens nettside gå over til et nødsystem, når den ordinære siden ikke fungerer. Overføringen til nødsystemet har denne gangen også gått galt, sier han.

— Vi jobber fortsatt med feilretting. Det som er situasjonen nå er at våre egne servere fungerer fint, men problemet ligger hos en underleverandør.

Kommunikasjonen ut mot internett fungerer ikke.

— Våre systemer er lokalisert ett sted, men nettverksforbindelsen skjer via Sverige, og det er der feilen ligger, forklarer informasjonssjefen.

Dette er andre gang på en uke at nettbanken er nede. Også i påsken var nettbanken ute av funksjon.