— En gjeng med enorm selvtillit, sa Eilertsen om sine medarbeidere da hun takket for prisen i går kveld.

Det er tredje gang BT blir kåret til årets avis i Norge. En avis preget av nyskapning, kreativitet og en passe dose galskap, sa styreleder i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Ivar Rusdal, da han kunngjorde prisen.

Han siterte juryens begrunnelse om at avisen er kraftfull, nyskapende og dristig. Avisen har dessuten fått en rekke prisen for presentasjon, både nasjonalt og ikke minst internasjonalt. Samtidig har avisen oppnådd et økonomisk resultat som er tilfredsstillende, tidene i mediebransjen tatt i betraktning.

Enorm selvtillit

  • Denne prisen tilhører absolutt hele BT-huset. Det er mange som dømmer oss nord og ned. Men vi har en enorm selvtillit. Og vi vet at skal vi komme oss videre må vi hele tiden videreutvikle avisen. Vi kutter ikke med ostehøvel, vi prioriterer strengt. Medarbeiderne reagerer ikke negativt på dette, men står på for å bli bedre. Vi fortsetter å utvikle oss der vi vet at vi er gode, sa Eilertsen i sin takketale.

Sjefredaktøren ble gratulert av sin forgjenger, Einar Hålien, etter prisutdelingen.

— Det er en veldig fin anerkjennelse å få denne prisen igjen, spesielt etter et år som har vært vanskelig for oss, som for de aller fleste mediebedrifter. Det har vært et tøft år, men vi har prøvd ikke å fire på det vi mener er kvalitet. Denne prisen er et signal om at vi har klart nettopp det, sier sjefredaktøren.

Fremhever innholdet-

  • Hvilke kriterier ligger bak prisen?

— Det er en samlet vurdering som ligger bak. God og funksjonell design er ett kriterium, utviklingen av opplaget og økonomien i avisen er andre. Det handler om en samlet vurdering av driften.

— Hva betyr innholdet i avisen?

— Det er ikke en innholdspris, men den handler blant annet om hvordan vi bruker presentasjonen til å fremheve det innholdet vi har. BT jobber veldig bevisst med å bruke design for å fremheve god journalistikk. Den hederen vi har fått, viser at også andre synes at vi lykkes godt med det, sier Eilertsen.

Revitalisert gammel dame

Prisen til Årets nettsted gikk til Nrk.no som fikk ros for å ha utviklet en tydeligere nyhetsprofil samt at nettstedet er dyktige til å bruke samarbeidspartnere på en måte som leserne har nytte av.

Mye ros ble også Årets magasin til del. Det ble fremhevet av Rusdal at KK, Kvinner og klær, har klart å klatre oppover i et fallende marked.

— Bladet har svært høy kvalitet i alle ledd og klarer å spille på lag med leserne, sa Rusdal.

Og KKS sjefredaktør kvitterte med å si at KK er en gammel verdig dame som er revitalisert og modernisert.

— Det er mulig å vokse i et fallende marked, bare en satser på kvalitet, sa Gjyri Helén Werp.

BT-designerne fikk nok en gang mye heder. To av fire sølvmedaljer gikk til BT, de andre havnet hos Dalane Tidende og D2, Dagens Næringslivs ukemagasin. Men gullet havnet hos Dagbladet Magasinet for en forbrukerside. BT fikk også to bronsemedaljer for god design.

Hva synes du om tildelingen? Si din mening.