I går skrev BT at Byrådet i Bergen går inn for en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame .

Fra å kunne reservere seg mot slik reklame med et «nei takk»-stempel, skal man nå aktivt måtte ønske seg den gjennom «ja takk» merking på postkassen.

Dette skal gjøre Bergen til en levende miljøby. Forslaget setter sinnene i kok i næringslivet.

– For mange av våre medlemsbedrifter vil dette få veldig alvorlige konsekvenser. Uadressert reklame utgjør en stor andel av deres omsetning, sier kommunikasjonsdirektør i NHO grafisk, Nina Kristin Amdahl.

Mer reklame i avisene

Amdahl er ikke i tvil om at uadressert postreklame er en effektiv markedsføringskanal.

– Grunnen til at det er mye uadressert post er nettopp at det fungerer. Våre undersøkelser viser at 40 prosent foretrekker reklame i postkassen fremfor andre reklameformer, for eksempel telefonsalg.

Ifølge Amdahl vil en innføring av «ja takk»— stempel slett ikke gjøre det bedre for forbrukerne.

– De samme annonsørene vil prøve å finne andre kanaler, blant annet vil det bli mer reklame i avisene. Folk vil fremdeles oppleve å få reklame i postkassen.

Ønsker seg postreklame

Ifølge Amdahl er det politisk ukorrekt å si at man ønsker seg reklame i posten.

– Hvis du spør folk er det mange som setter pris på enkelte ting, for eksempel ikea-katalogen. Det er et paradoks at mange sier de ikke vil ha reklame, men bare 30 prosent har reservert seg mot det.

Selv mottar hun gjerne reklame i posten, og har slett ikke dårlig miljø-samvittighet.

– Papir er ingen alvorlig miljøtrussel, men er derimot den mest fornybare ressursen vi har i dag. Papiret kan resirkuleres, så det jeg ikke ønsker av reklame legger jeg bort med god samvittighet, sier Amdahl.

Hun mener Bergen kommune bør se seg om etter andre miljøtiltak.

– Dagens «nei takk»-ordning fungerer fint. Å gå hardt ut mot papiret i miljøsakens ånd er å skyte en spurv med kanon, mener Amdahl.

Hva synes du om å få reklame i postkassen? Si din mening her.

Knut Strand