– Det som skjer nå er det samme som skjedde da Oslo innførte piggdekkgebyr i 1999, sier teknisk sjef Frank Larsen i Continental Dekk Norge.

Han forteller at det denne gangen, som da, er dekkdimensjoner som brukes på litt eldre biler det er mangel på.

– Dette er bilister som gjerne kjører lite og sjelden bytter dekk. Nå får de 200 kroner fra kommunen pr. dekk og unngår piggdekkgebyret på 1200 kroner, og da koster det ikke særlig mer enn å kjøpe nye dekk, sier Larsen.

Vanligvis er etterspørselen etter disse dekkene lav, og derfor klarer ikke produsentene å levere nok.

– Dette er ukurante dimensjoner hvor produksjonen er lav, sier Larsen, som forteller at dekkmangelen har forplantet seg over hele landet.

Politikerne har bidratt til dekkmangel i Norge også på andre måter enn å betale for gamle piggdekk som leveres inn.

I det nye statsbudsjettet har en endring i avgiftsreglene ført til at en rekke SUV-er blir dyrere fra nyttår. Derfor har forhandlerne bestilt ekstra mange biler som de vil selge med gamle og lavere avgifter.

– Samtidig med bilene bestiller de nye dekk. Forhandlerne bestiller plutselig et årsforbruk, og da blir det vanskelig å levere nok, sier Larsen.