— Jeg var i maskinen og jobbet da ulykken skjedde. Vi forsøkte å stoppe lekkasjen, men vannet bare fosset inn, sier en maskinist i Schlumberger til Bergens Tidende.

— Mannskapet holdt på å rense sjøvannsfilteret da de plutselig hørte et smell. Etter kort tid fikk båten slagside, og mannskapet ble evakuert, sier prosjektdirektør Terje Sjumarken ved Mjellem & Karlsen.

Livsfarlig

Ingen personer kom til skade da det 75 meter store skipet sank ved Mjellem & Karlsens verft på Laksevåg klokken 15.14 i går.

Politi og brannvesen jobbet på spreng for å berge skipet. Dykkere stod klar på kaien, men ble holdt tilbake da det ble klart hvor alvorlig situasjonen var.

— Det ville vært livsfarlig å sende ned dykkere under en slik situasjon. Det var ingenting vi kunne gjøre, sier vaktsjef Tor Selen ved Bergen Brannvesen til BT.

Skipet fikk kraftig slagside etter at det tok inn vann. I noen minutter hang skipet i bare trossene, før den bakerste trossen røk med et smell, og akterdekket og maskinrommet ble lagt under vann. Alt elektronisk utstyr og kontrollsystemer er nå ødelagt.

Diesel og olje lekket ut, og Statens forurensningstilsyn (SFT) ble tilkalt. Det ble lagt ut lenser rundt båten, som hadde 750.000 liter drivstoff om bord.

STØKK: De 46 om bord i «Geco Sapphire» fikk seg en støkk da vannet begynte å fosse inn i ettermiddag.
FOTO: EIRIK BREKKE