— En skam og pinlig for turistbyen Bergen.

Det sier Svanhild Nøstdal etter en tur til Ulriken lørdag formiddag i 12-tiden. Lindås-kvinnen ville vise sitt tolv år gamle barnebarn fra Lofoten en av Bergens turistattraksjoner. Men det ble en nedslående opplevelse.

— Vi kjøpte to voksenbilletter og én barnebillett tur-retur til Ulrikens topp. Det kostet oss 625 kroner. Vi gledet oss til å besøke restauranten og se på utsikten. Men da vi gikk av gondolen på toppen, viste det seg at både spisestedet og selve utsiktsplatået var stengt for vanlige turister, turgåere og andre gjester. Årsaken var et bryllupsarrangement, forteller Nøstdal.

Prisen inkluderte en tur med «Ulriksbane-bussen» fra Lido-hjørnet i Bergen sentrum.

- Skuffede turister

På toppen av skuffelsen over stengte attraksjoner, slo et voldsomt bygevær med hagl og regn inn over Ulriken.

— Vi søkte tilflukt i den lille kiosken i gondolbygget sammen med mange andre turister, deriblant et indisk reisefølge der en av personene satt i rullestol. De ristet bare oppgitt på hodet, sier Nøstdal, som i tillegg til barnebarnet også hadde en venn med på turen. Hver av voksenbillettene kostet 245 kroner, mens de betalte 135 kroner for det tilreisende barnebarnet.

— Det var ingen informasjon, absolutt ingen oppslag verken på nedre stasjon eller andre steder om at det var stengt. Det er altfor dårlig og slett ikke slik vi ønsker å vise frem byen vår, sier Nøstdal. Hun mener kommunikasjonen mellom Ulriksbanen og de som driver restauranten må bli bedre, slik at andre gjester slipper å oppleve det samme.

BEKLAGER: Private arrangementer vil tidvis ta noe av kapasiteten til Ulriksbanen, men dette var en tabbe. - Det er få ganger at vi er fullbooket, men desto viktigere er det at vi kommuniserer det til våre besøkende, sier styreleder Christian Foss.

— Hun har helt rett

Christian Foss, styreleder og største aksjonær i Ulriken Taubaneselskap, innrømmer at det hele skyldes en glipp.

— Restauranten har fått ny eier og vedkommende var ikke klar over den vanlige praksisen vi bruker når restauranten stenges for private arrangementer. Vanligvis ville dette blitt annonsert ved inngangsdøren på nedre stasjon, forklarer Foss.

At utsiktsplatået var stengt, er imidlertid noe han benekter. Det var terrassen fremfor restauranten som kun var åpen for bryllupsgjestene, ikke platået mellom restauranten og billettkiosken, påpeker eieren.

Foss er likevel glad for at Nøstdal tok kontakt med BT for å fortelle om hendelsen.

— Hun har selvsagt helt rett i at dette skulle blitt kommunisert annerledes. Vi er glade for at hun tok kontakt. Det er et viktig innspill på en detalj vi vanligvis har i mente, sier Foss.

Vil gjøre opp for seg

Hun sier barnebarnet hadde gledet seg til utflukten til Ulrikens topp.

— Ulriken er en av attraksjonene vi er stolte av, og derfor er det ille at tilreisende og turister må oppleve dette i Bergen Vi kunne like gjerne kastet pengene rett i Byfjorden. Så bortkastet var dette, sier Nøstdal.

Ulriken-sjefen sier til BT at uansett ønsker å kompensere Nøstdals bomtur.

— Hun kan få nye billetter eller pengene tilbake. Jeg spanderer også gjerne en lunsj på henne, sier Foss.

Nøstdal er klar på at kommunikasjonen må bedres, men er tilfreds med tilbudet fra eieren.

— Det synes jeg var veldig kjekt å høre, og vi skal alltids finne ute av det. Men, jeg må legge til at var en skuffende opplevelse for oss og alle de andre, sier Nøstdal.

Hadde varslet om stengingen

I løpet av søndagskvelden har Foss fått vite at restauranten ble formidlet stengt ved nedre stasjon.

— Vi har en standardplakat som settes i rammen rett innenfordøren på nedre stasjon nårrestauranten er fullbooket. Denne var opplyst på lørdag, sier Foss.

Uavhengig av dette har han imidlertid like mye forståelsefor kundens frustrasjon.

— Vedkommende har reist opp medbanen og får ikke innfridd sine forventninger. Da må vi kommunisere bedre ogbredere for å unngå slike situasjoner i fremtiden.

BOMTUR: Turen med Ulriksbanen ble en skuffelse for Svanhild Nøstdal.
Jan M. Lillebø (arkiv)