• Faen, vi kommer til å krasje. Dette kan ikke skje.

Flystyrten som krevde 228 menneskeliv i 2009 skyldtes både menneskelige og tekniske feil, viser omfattende rapport fra den franske havarikommisjonen.

Tre nordmenn var blant de 228 som ble drept da et Air France-fly fra Rio de Janeiro til Paris styrtet i Atlanterhavet 1. juni 2009. Flyet forsvant fra radaren mens det fløy gjennom en storm, og det tok flere måneder før de første likene ble hentet opp fra 4000 meters dyp.

Først to år etter ulykken ble flyets ferdskrivere funnet på havbunnen.

En 356 sider lang rapport fra den franske havarikommisjonen (BEA) ble offentliggjort torsdag, og faststlår at flystyrten skyldtes både tekniske og menneskelige feil. Pilotene reagerte ikke på riktig måte da instrumentene feilet, heter det i rapporten, ifølge BBC News1.

— Kapteinen oppfylte ikke sin plikt

To timer inn i flighten ble autopiloten koblet ut da flyet traff på et område med sterk turbulens. Flere andre instrumenter, deriblant fartsmåleren, skal ha sluttet å fungere, ifølge en midlertidig rapport som ble offentliggjort i fjor.

Rapporten gjorde det klart at flyets piloter ikke gjorde det de skulle da instrumentene sviktet. Torsdagens rapport bekrefter dette, og fastslår blant annet at «kapteinen ikke oppfylte sin plikt» og at han «forhindret co-pilotene fra å reagere», skriver AFP.

Rapporten kommer med 25 anbefalinger til nye sikkerhetsrutiner for flyselskapet. Disse kommer i tillegg til 25 anbefalinger i fjorårets delrapport.

Air France har hele tiden hevdet at pilotene gjorde alt riktig og at de ikke var skyld i styrten, til tross for at lydopptak fra cockpiten viser at kapteinen og co-pilotene kommunisterte svært dårlig i minuttene før flyet traff vannoverflaten.

Franske justismyndigheter undersøker muligheten for å holde Air France og Airbus, som hadde produsert flyet, ansvarlige for ulykken.

Dro kontrollspaken bakover

Da den kritiske situasjonen oppsto, hadde kapteinen Marc Dubois (58) pause, og det var de to co-pilotene David Robert (37) og Pierre-Cedric Bonin (32) som satt ved spakene.

Det er i etterkant av dette at co-pilot Bonins oppførsel viker fra det som ventes av ham, ifølge de foreløpige rapportene som ble gjort kjent i april.

For, uten å si noe, skal Bonin ha dratt kontrollspaken bakover, og, tilsynelatende uten noen grunn, holdt flyets nese oppover, noe som førte til at pilotene fikk advarsler om at flyet steilet («stalled»). Dette førte igjen til at flyet mistet fart.

Co-pilot Robert brukte 20 til 30 sekunder på å forstå hva som foregikk, før han beordret Bonin å gå ned.

— Den sier at vi går opp. Den sier at vi går opp, så gå ned, sier Robert.

Det går frem av lydloggen som først ble publisert i en bok skrevet av den franske flyinstruktøren Jean-Pierre Otelli.

Bare sekunder senere sier Robert, «Gå ned», og i noen øyeblikk får flyet tilbake momentumet. Robert er allikevel såpass engstelig at han bestemmer seg for å få kaptein Dubois inn i cockpiten.

I mellomtiden drar Bonin igjen kontrollspaken bakover, på tross av rundt 75 advarsler om at flyet steiler. I stedet for å dra spaken fremover for å få mer fart, fortsatter han å presse flyet oppover.

- Faen, vi kommer til å krasje

Det virker helt klart at Robert ikke er klar over at Bonin har presset flyet oppover, noe som etterhvert fører til at flyet mister fremdriften og taper høyde.

Etterhvert kommer kaptein Dubois tilbake i cockpit. Heller ikke han oppfatter umiddelbart situasjonen, og det er først 45 sekunder før flyet treffer havet at Bonin utbryter at han har forsøkt å presse flyet oppover gjennom hele den kritiske situasjonen.

Det blir klart gjennom den siste kommunikasjonen mellom de tre pilotene.

Robert: Klatre ... klatre ... klatre ... klatre ...

Bonin: Men jeg har hatt spaken tilbake hele tiden.

Dubois: Nei, nei, nei. Ikke klatre. Nei, nei.

Robert: Gå ned. Gi meg kontrollene. Gi meg kontrollene.

Robert tar så kontroll over spakene, men hører i samme øyeblikk en advarsel om at havoverflaten nærmer seg faretruende. Han innser at flyet ikke har nok høyde til å dukke for å plukke opp fart.

— Faen, vi kommer til å krasje. Dette kan ikke skje, utbryter Robert.

Kun noen få sekunder senere styrter flyet i havet, og katastrofen er et faktum.