Tidligere har havarikommisjonen slått fast at ulykkesflyets spoilere, som skal presse flyet ned mot bakken og gi bedre bremseeffekt, ikke ble utløst da maskinen havarerte.

Spoilerne på denne flytypen BAe-146 utløses manuelt. Etter tre sekunder skal det tennes to lys som viser at systemene fungerer. Disse ble ikke tent.

— For kort rullebane

Standard anbefalt prosedyre fra fabrikken er da at flygerne så fort som mulig skal få flyet opp igjen i luften, skriver iBergen.no. Altså gi gass.

— Gjorde pilotene dette?

— Nei, sier Birger Andreas Bull i Statens havarikommisjon for transport til iBergen.no.

— Piloten vurderte det slik at det ikke var forsvarlig å ta flyet opp igjen fordi han hadde for liten rullebane, og at han derfor forsøkte å skrense i stedet, sier Bull.

Fire omkom

Han bekrefter at den anbefalte prosedyren i dette tilfellet vil vært å få flyet opp i luften igjen.

— Men vi må se på hva som ligger bak pilotenes vurdering, og det er mye lettere å ta flyet opp igjen på en lang rullebane enn på en kort en, sier han.

Alle rullebaner med sertifikat skal ha plass til å gjennomføre en slik prosedyre. Fire personer omkom i brannen da flyet kom i brann utenfor rullebanen.

Tidligere har Havarikommisjonen rost piloten for å ha vært snarrådig og forsøkt å skrense med flyet da spoilerne ikke ble utløst.

— Vi fokuserer først og fremst på å finne ut hvorfor spoilerne ikke kom ut, sier Birger Bull.

Bergens Tidende