Om morgenen den 13. november dro Olav Roald Hansen fra Hjellestad til Bergen sentrum for å ta vaksiner sammen med sin kone og tre barn.

Konen sier hun puttet 40 kroner på parkeringsautomat 57 i C. Sundt gate uten å få kvittering. Det hjalp ikke å trykke på angreknappen.

Hansen festet en lapp på frontruten om at automaten ikke virket. Så kom en parkeringsvakt og la et gebyr oppå lappen.

HER STO DE: «Det var svært god plass på stedet, så vi tok ikke plassen til andre potensielt betalende biler», skrev Olav Roald Hansen i klagen. Først etter tre gangers vurdering ble han hørt.
PRIVAT

— Vakten må ha sett lappen. Han må ha tenkt «haha, her kan vi ta dem». De hadde bestemt at det ikke var god nok grunn, sier han.

Ombestemte seg

Etter å ha blitt avvist i to klagerunder, ga familien opp og kontaktet BT. Da ombestemte Bergen kommune seg.

— Vi har snakket og grublet og har gjort en tredje vurdering. Vi snur og gir klager medhold, sier avdelingsleder Arvid Heggestad i trafikketaten.

Om lag 1900 bilister klaget til Bergen kommune på parkeringsgebyr i fjor. Det er 3,3 prosent av totalt 57.000 utskrevne gebyrer. Over 30 prosent av de som klager, får medhold.

— De fleste av dem detter i en sekkepost, kategorien for spesielle omstendigheter, som denne saken. Hadde det ikke vært for lappen, ville de ikke hatt noen sjanse med klagen. Betjenten hadde selv puttet på penger. Vi har også snakket med fagpersonell som sier at automatene er ekstremt driftssikre, men det er en mulighet for at noe har skjedd, sier Heggestad.

I det første svaret Hansen fikk, står det at «vi har ikke fått melding om problemer med automaten på angjeldende dato. Det foreligger heller ikke melding om feil dagene før og etter».

— Men det står ingenting om at betjenten selv har undersøkt automaten?

— Det første brevet tror jeg var mer en standardformulering. Det er veldig sjelden vi opplever slike saker som dette, men vi skjønner at bilisten synes det er urimelig, og det er mulig vi må endre noen rutiner. Selv en lapp bør logges som en type feilmelding, sier Heggestad.

Dette bør du gjøre

Hvis du kommer ut for en automat som ikke virker, har han følgende råd:

— Vi ønsker at folk skal ringe inn slik at vi kan få tatt en sjekk. Vi må få beskjed. Og det er kanskje enklere å ringe enn å skrive en lapp. Flesteparten pleier å ringe, sier han.

Hvis automaten åpenbart er i ustand og det også står på displayet, kan du parkere fritt.

— Da kan du stå makstiden ut uten å betale, sier parkeringssjefen.

Olav Hansen er fornøyd med utfallet:

— Det er kjekt at det går an å påvirke dem. For min del er det viktigste at andre ikke skal trenge å oppleve det samme. Jeg vil også håpe at erfaringene kan bidra til opprettelse av lignende system med uavhengig parkeringsnemd tilsvarende den private aktører har, sier han.

Tips om parkeringssaker? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

Diskuter saken under:

SNUDDE: Avdelingsleder Arvid Heggestad i trafikketaten i Bergen kommune.
OLE VALAKER