— Dette viser at alt kan skje, og at vi må ha beredskap for enhver anledning. Vi må være klar over at det uønskede kan skje, sier Akselsen til BT.

Han mener det kan være verdt å se på hvilke krav som settes til båtene som beveger seg i den norske skjærgården.

— Det viktigste er å hindre at ting går galt. Nå tror jeg kravene som settes til disse båtene er ganske høye. Vi må ikke undervurdere det systemet som finnes allerede. Men vi må jobbe internasjonalt for å få kravene så høye som mulig, med jevnlige kontroller av båtene.

Miljøforkjemper Kurt Oddekalv synes at et oljeverndepot på Fedje er det minste vestlendingene bør forlange.

— Vi på Vestlandet skaper mye av nasjonalinntektene, samtidig som vi tar risikoen med sånne gamle båter. Da er et godt oljevern og en sikker kyst veldig viktig. Men det har vi ikke. Hvor ofte skal vi stole på flaksen, spør Oddekalv.

— Vi var kjempeheldige i kveld. Det var maksvær. Hadde maskinhavariet skjedd i dårlig vær hadde vi ikke hatt en sjanse.

Oddekalv er ikke fornøyd med politikernes prioriteringer.

— Jeg lurer på hva som feiler dem. At to regjeringer ikke klarer å gjenopprette oljeverndepotet på Fedje er helt utrolig. Akselsen lover stort, men det har ikke skjedd noe. Jeg håper dette motorhavariet kan vise at vi lever i et risikoområde, avslutter Oddekalv.