• Det importeres cirka 280.000 sykler til Norge hvert år. Barnesykler utgjør en stor del av det.

For barn blir mer og mer kresne når det gjelder sykkel, forteller innkjøpssjef hos en av de store norske importørene, Roger Blegen i Stians Sport i Oslo.

Alle sykler importeres, det finnes ikke lenger norske sykkelprodusenter.

— Tallet ligger noenlunde stabilt. Enkelte år har det vært oppe i 320.000-330.000. Men det varierer kun med en 20.000 sykler.

— Norske forbrukere er heldige. Sykler har en veldig gunstig pris her i Norge, billigere enn i utlandet.

Økende medlemstall

Syklistenes landsforening melder om en jevn økning i medlemstallet, som pr. i dag er på 13.000 medlemmer.

— Det går i rykk og napp. Men det har vært økning gjennom hele 90-tallet, sier Svein Fagervold, fagkonsulent i Syklistenes Landsforening.

Salget av racersykler tar seg opp, og foreningen merker en generell økning i interessen for sykling.

Sykle til jobben-aksjonen går dessuten sin gang, og har veldig god oppslutning, forteller han. Aksjonen er et initiativ fra Norges Mosjons- og bedriftsidrettsforbund.

Sikring av sykkelen

Over 600.000 nordmenn har registrert sykkelen i Falck Sykkelregister. Er du en av etternølerne? Da bør du skynde deg - ellers gjelder ikke tyveriforsikringen. Uten registrering kan du bli nektet erstatning ved tyveri. De fleste forsikringsselskapene har nemlig innført krav om at sykkelen må være registrert i Falck Sykkelregister for at du skal få erstatning. Tyveri av sykkel dekkes av innboforsikringen. Sjekk med forsikringsselskapet hvilke regler som gjelder. Når du har registrert sykkelen, får du en oblat til å feste på sykkelen. En merket sykkel frister sykkeltyven mindre.

KILDER: Syklistenes Landsforenings nettsider, www.slf.no

Trygg Trafikk på nett: www.tryggtrafikk.no