Det sier Knut Danielsen, politioverbetjent og leder for UPs distrikt 8 i Nord-Norge.

Det var torsdag 25. september i år at hordalendingen kjørte på E6 over Saltfjellet i Nordland. Der gikk det fort. Klokken 11.07 på dagen ble han målt til en gjennomsnittsfart på 185 km/t.

— Kom ikke forbi

En UP-patrulje sto i ro langs veien, men la seg raskt på hjul for å ta igjen råkjøreren. Det lyktes de med.

Knut Danielsen i Utrykningspolitiet.
POLITIET

— Han ble hindret fordi han ikke kom forbi en lastebil. Vår patrulje fulgte etter og foretok flere målinger før vi stanset ham, sier Danielsen.Før sjåføren ble stanset, hadde han blitt målt til en gjennomsnittsfart på 185 km/t. Danielsen sier slike fartsovertredelser utgjør et dilemma for UP-mannskapene.

— Det blir en avveining hvor fort patruljen skal kjøre for å ta igjen bilen foran. Det sier seg selv at patruljebilen også må opp i stor hastighet for å ta igjen bilen foran når det går så fort. I dette tilfellet måtte de kjøre veldig fort, sier Danielsen.

- Kollegene har familie hjemme

Sjåføren fra Saltfjellet ble nylig dømt til 36 dager fengsel. Han mister sertifikatet i 29 måneder og må ta førerprøven på ny. BT har snakket med mannen, som ikke ønsker å kommentere saken.

Danielsen forteller at UP har stort fokus på hva de skal gjøre når de oppdager ekstreme fartsovertredelser.

— Det blir et spørsmål om hvem som utgjør den største faren på veien. Vi kan ikke sette oss i en situasjon der det er UP som utgjør størst fare for andre når biler skal stanses. Det blir også et HMS-spørsmål. Kollegene har familie hjemme som venter på dem. Noen ganger slipper folk unna fordi det er for stor risiko og forsøke å stanse dem, sier Danielsen.

- Betydelig fokus

Han sier UP er bevisst på slike saker og arbeider mye med temaet på interne kurs. Det er ikke tilfeldig hvor patruljene stiller seg opp.

I 2011 ble en UP-patrulje etterforsket av Spesialenheten for politisaker da Avisa Nordland skrev at han hadde kjørt i 203 km/t da han skulle stanse en bilist som kjørte for fort.

— Spesialenheten gjorde da sine vurderinger. I ettertid av den saken ble blant annet fagplaner endret. Det er et betydelig fokus på fare blant dem som arbeider i UP. Mannskapene er godt trent og har og skal ha fokus på egen og andres sikkerhet. De må hele tiden ta hensyn til vegtrafikklovens paragraf 3, sier Danielsen.

Der heter det at «enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.»

— Dette er en skarp tjeneste som krever høy kompetanse og kloke hoder bak rattet. Vi skal sikre bevis og stanse førere som tidvis kjører veldig fort. Per 1. desember hadde vi beslaglagt nesten 5000 førerkort på stedet under våre kontroller hittil i år. Arbeidet er både forebyggende og avskrekkende, men vi skal ikke sette oss selv eller andre i fare, sier Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet i Norge.

— Vi har gode biler og mannskap som er godt trent. Så vidt meg bekjent har ingen tjenestemenn blitt skadet i tilknytning til bevissikring, legger han til.