Det var lørdag klokken 16.30 at cruiseskipet MV «Costa Deliziosa» drev fra kai, til tross for at det fortsatt var fortøyd. Ingen mennesker ble skadet, men giganten tok med seg 50 meter av kaien.

Konsekvensene er store. Nå må havnevesenet finne andre kaiplasser til mange av cruiseskipene som kommer til Bergen denne sommeren.

— Mannskapet løsnet

«Costa Deliziosa» kom lørdag morgen til Bergen og la til ved Skoltegrunnskaien. Baugen pekte inn mot Bonetelabo, mens akterenden stakk langt ut fra kaipynten ytterst i retning Nordnespynten.

Trossen, en såkalt bukt, var festet akterut. Det spesielle med en bukt, er at begge endene er festet på skipet. Den ene enden gikk ut fra skipet, rundt pullerten på kaien og tilbake til et annet fortøyningspunkt på skipet.

Cirka klokken 16.25 ble denne løsnet av mannskapet, ifølge flere av bt.nos kilder.

— Jeg kan bekrefte at det skjedde noe med fortøyningen i løpet av klargjøringsprosessen for skipets avgang, sier Arthur Kordt i European Cruise Services. Selskapet representerer rederiet i Bergen.

Lørdag blåste det friskt. Vindstyrken varierte. Sigrid Fatnes, vakthavende meteorolog ved Vervarslinga på Vestlandet, utelukker ikke at vinden kan ha vært sterkere på Skoltegrunnskaien enn på Florida. Der ble det meldt sørøstlig bris store deler av dagen.

- Skjedde noe

Klokken 17.00 blåste det laber bris, mens en halvtime tidligere, da skipet drev fra kai, blåste det friskere. «Costa Deliziosa» er nesten 300 meter lang og vinden tar dermed godt i kjempen.

— Stemmer det at en bukt eller en trosse ble løsnet før skipet begynte å drive?

— Det blir spekulasjoner. Granskningen vil vise hva som gikk galt, men det skjedde altså noe med fortøyningen i løpet av klargjøringsprosessen, gjentar Arthur Kordt.

Han understreker at ingen mennesker kom til skade og at man nå arbeider med å ordne de materielle skadene.

Enorme krefter

Mange stiller spørsmålet hvordan 50 meter kai kan havne på sjøen.

En sentral teori er at mannskapet prøvde å dra skipet til kai ved hjelp av trumlene og vinsjene på dekk, mens vinden blåste motsatt vei. Det er enorme krefter i disse vinsjene, slik at presset på kaien kan ha blitt for stort.

— Trolig har vinsjene trukket kaien på sjøen i stedenfor skipet til kai, sier en godt informert kilde til bt.no.

Plass til alle

Havnedirektør Kjell-Rune Linga ønsker ikke å kommenteres bt.nos opplysninger og avventer kapteinens rapport.

— Først og fremst prioriterer vi å reparere kaien. Deretter justerer vi planene for sommerens cruisetrafikk. Vi skal nok klare å finne plass til alle skipene som kommer, men noen må flyttes fra Skolten til andre kaier, sier Linga