Det tok ikke lang tid før den totalhavarerte, og Sjurssen føler seg rundlurt. – De som sa denne bilen var i god stand, har lurt meg trill rundt, sier han til Åsane Tidende.

Stian Victor Sjurssen trodde han gjorde et godt kjøp da han i november i fjor. Bilen, en 94-modell Audi A6 turbodiesel, var ikke kosmetisk perfekt, men for 25.000 kroner skulle det være mye bil for pengene, trodde Sjursen.

Den tidligere eieren skrev i en tekstmelding til Sjurssen: «Alt er skiftet, også vannpumpen.» Bilen hadde fått ny motor, og med denne beskjeden mente Sjurssen han gjorde en god handel.

Onsdag ringer Sjursen til Åsane Tidendes redaksjon, og forteller at han har gitt opp. Han forteller at nå skal han hugge bilen opp med øks, rett utenfor Ulset Auto, der bilen har stått i et halvt år.

Klar med øksen

Motoren på Audien var skiftet, og da Sjurssen skulle kjøpe den, fikk han beskjed om at denne jobben var gjort av mekanikere på Ulset Auto. Også registerreimen skulle være ny, en reperasjon som koster svært mye på denne bilen.

– Etter bare tusen kilometer var bilen fullstendig kaputt. Registerreimen er i stykker og motoren er helt ubrukelig. Da jeg tok kontakt med Ulset Auto, nektet de for at de i det hele tatt har gjort jobben med bilen. Den tidligere eieren sa at arbeidet var gjort svart, forteller Sjurssen.

Da vi treffer Sjurssen utenfor Ulset Auto, ligger øksen på taket av bilen. Vi blir enige om å vente litt med huggingen.

– Visste om defekt motor

Åsane Tidende kontakter daværende daglig leder ved Ulset Auto, Rodney Wollertsen. Han husker denne saken godt, og sier han forstår Sjurssens frustrasjon. Han opplyser imidlertid at det ikke var Ulset Auto som skiftet motoren i bilen, men en pensjonert mekaniker som tilbudte seg å gjøre jobben på fritiden for den tidligere eieren.

– Det var den tidligere eieren av bilen som skaffet denne motoren, og mekanikeren som monterte den, opplyste til ham at denne var fullstendig utslitt. Han visste altså om tilstanden på motoren. Han sa at dette ikke gjorde noe, da den bare skulle være en «konebil». Til tross for at han visste om den utslitte motoren, valgte han å selge bilen, forteller Wollertsen.

– Skulle aldri vært solgt

Wollertsen forteller at den pensjonerte mekanikeren gjorde arbeidet rimelig for den tidligere eieren, men at det ikke finnes papirer på dette arbeidet.

– Denne bilen skulle aldri blitt solgt, og det visste eieren om. Er det tilfellet at han har opplyst til Sjurssen at bilen var i god stand, og at registerreimen var skiftet, er det rett og slett løgn. Jeg synes synd på Sjurssen, og slik jeg ser det, har han all rett til å kreve dette kjøpet hevet, sier han.

Åsane Tidende får tak i den tidligere eieren av bilen. Han ønsker ikke navnet sitt på trykk, men forteller en annen versjon enn den vi får fra Wollertsen.

– Både jeg og Sjurssen var tilstede da Wollertsen selv sa at bilen hadde fått ny registerreim. Jeg er ingen fagmann, så jeg regnet med at dette stemte. Jeg har på ingen som helst måte forsøkt å lure Sjurssen. Jeg har tvert imot forsøkt å hjelpe ham i ettertid, sier han til Åsane Tidende.

– Slett arbeid

Den tidligere eieren forteller videre at han fikk tilbud fra Ulset Auto om at den pensjonerte mekanikeren kunne gjøre jobben rimeligere, men at dette kunne ta noe mer tid.

– Bilen var der inne i flere måneder, og da den kom tilbake, lakk den blant annet olje. Dette sa Sjurssen ikke var noe problem, og i kjøpekontrakten står det at jeg solgte bilen til ham som defekt, på grunn av oljelekkasjen. Det viste seg imidlertid at motoren hadde blitt montert uten å koble til turboen, og ledninger hang og dinglet. Det var slett arbeid, og ingenting jeg kan lastes for, sier mannen.

– Wollertsens ansvar

Det var firmaet Knox i Stavanger som leverte motoren til Ulset Auto, ifølge den tidligere eieren. Han forteller videre at da feilene ved motoren begynte å vise seg, og at registerreimen viste seg å være defekt likevel, tok han sammen med Sjurssen kontakt med Ulset Auto, som på sin side forespeilet dem en kostnad på rundt 13.000 kroner for å ta reperasjonene.

– Det var helt uaktuelt. Jeg har aldri hatt til hensikt å lure Sjurssen, og er det noen som har ansvar, er det Wollertsen. Jeg har aldri hevdet overfor Sjurssen at bilen var i topp stand, og det kommer også fram i kontrakten, sier han til slutt.

– Ta kontakt med oss

Jurist i Forbrukerrådet, Harald Høiby, mener partene i saken bør ta kontakt for å finne en løsning på saken.

– Kjøper man en bruktbil som «selges som den står» eller lignende , fritar det ikke automatisk ansvar fra selgeren. Er det feil eller mangler som selger burde vite om, som han har unnlatt å opplyse om, kan vedkommende stå ansvarlig, sier jurist i forbrukerrådet, Harald Høiby.

Han understreker at han ikke kjenner denne saken i detalj, og at hans uttalelser utelukkende er generelle.

– Hvilke tips kan du gi for å unngå denne typen konflikter?

– Det er vanlig at det oppstår tvister når eldre biler selges med et «som den er» forbehold. Vil en helgardere seg, er det lurt å skaffe en tilstandsrapport. Det er også viktig å få med alle opplysninger om bilen i en skriftlig kontrakt, FØR en gjør selve handelen. Da er det lettere å håndtere uenigheter i etterkant, sier han.

– Hva kan partene i denne saken gjøre for å løse den?

– Jeg råder dem til å kontakte oss. Vi kan nøytralt megle i saken, og vurdere de juridiske sidene av den. Fører ikke vår megling frem, kan saken oversendes til Forbrukertvistutvalget som kan fatte en rettslig bindende avgjørelse, sier Høiby til slutt.