Geolog Svein Helge Frækeland fra Statens vegvesen har tirsdag undersøkt Gudvangatunnelen etter vogntogbrannen mandag. Han slår fast at det vil ta tid før tunnelen åpner igjen.

Tunneltaket må undersøkes og eventuelle løse masser må boltes fast. I tillegg må en strekning på noen hundre meter spyles for sot.

— Jeg vil også anbefale at det blir påført sprøytebetong fra stedet der vogntoget brant og om lag 150 meter nedover, sier Frækeland.

Han vil ikke angi noe nøyaktig tidspunkt for når tunnelen kan være klar til åpning igjen, men slår fast at den minst vil bli stengt ut uken.

— Dette er et omfattende og farlig arbeid, og jeg vil ikke stresse dem som skal utføre det, sier geologen.

Slik kan du kjøre

Vegtrafikksentralen har hatt flere henvendelser fra bilister som har trengt hjelp til å finne omkjøringsmuligheter.

— De som skal øst-vest må kjøre Rv 7 over Hardangervidden, eller E134 over Haukelifjell. Til Sogn er alternativene Rv 13 over Vikafjellet eller E39, sier operatør Tore Tysse ved Vegtrafikksentralen.

Mandag kveld var det lange køer som følge av vogntogbrannen i Gudvangatunnelen. Fergen mellom Vangsnes og Hella er gått hver time i natt, og trafikken går nå som normalt.

Informasjon om at Gudvangatunnelen er stengt står blant annet på Hønefoss, Gol, Trengereid, Voss og flere andre steder langs E16, slik at bilister i god tid skal informasjon og kan ta alternative kjøreruter. Likevel er det en del som ikke får med seg dette før de nærmer seg tunnelen, ifølge Vegtrafikksentralen.

- Så ikke skiltene

Blant dem bilistene som ikke har oppdaget skiltene er Werner Croschel og familien. De har vært på norgesferie i to uker. Klokken 11.30 tirsdag sitter de og studerer kartet en knapp kilometer fra tunnelmunningen på Flåm-siden.

— Vi kom kjørende fra Lærdal og skulle til Gudvangen. Vi så ikke ett eneste skilt på veien, sier Josephine Croschel fra passasjersetet.

I krysset mellom E16 og RV5 ved Håbakken i Lærdal, står et skilt om at E16 er stengt 40 kilometer lenger fremme. Etter det er det kun ett skilt som forteller om den stengte tunnelen.

— Vi så dem ikke.

Dag Rellingen, avdelingsleder for entreprenørfirmaet E. Opedal & Sønner, må stadig ut av bilen for å forklare turister at veien er stengt. To utenlandske vogntog og en turistbuss er blant kjøretøyene som har måttet snu ved avkjøringen til Undredal mellom Gudvangatunnelen og Flenjatunnelen.

— Vi har litt for dårlig skilting, det er bare å innrømme det, sier han.

Entreprenørfirmaet har satt opp skilt ved Nyheim, Gol og Flåm i tillegg til ved Håbakken.

— Men man må nesten fysisk sperre av for å hindre turistene å kjøre forbi, sier han.

UNDERSØKER TUNNELEN: Geolog Svein Helge Frækeland.
Marie Havnen