— Fotoboksene fører nok til at farten går ned på noen strekninger, og det er bra. Det spørs likevel hvor stor effekt boksene egentlig har, sier lederen for Trygg Trafikk i Hordaland.

Det virker som det fortsatt er mye egoisme ute og går. Bare jeg selv kommer frem så driter jeg i alle andre, virker det som mange tenker.

Han baserer uttrykket kengurukjøring på egen erfaring etter flere år som observant trafikant.

— Man ser jo at trafikantene gasser opp straks en fotoboks er passert, sier Aase.

Han mener uniformert politi er det mest effektive virkemidlet mot fartssynderne.

— I våre samtaler med politiet kommer det frem at synet av en uniformert politibil i et område har mye mer å si for farten enn fotobokser. Det er vel gjerne slik at om man ser en politibil, så tenker man at det kan være flere, sier Aase.

Undersøkelser politiet har gjort viser at for høy fart er involvert i 50 prosent av alle bilulykker på norske landeveier.

Trygg Trafikk-lederen sitter med et klart inntrykk av at folk ikke er blitt noe flinkere til å kjøre rolig i trafikken de siste årene. Det er mye høy fart og stygg kjøring.

  • Det virker som det fortsatt er mye egoisme ute og går. Bare jeg selv kommer frem så driter jeg i alle andre, virker det som mange tenker, sier Aase.

Et helt annet problem, som ofte skjer i lavere hastigheter - men som like fullt er farlig, er alt det rare folk kan finne på å gjøre samtidig som de kjører bil.

  • Menn barberer seg, kvinner sminker seg og mange sender tekstmeldinger. Det viktigste folk trenger å forstå når de kjører bil er å kun konsentrere seg om selve kjøringen og ikke alt mulig annet, sier Aase.