— Vi lar oss ikke skremme av dette, sier reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg.

— Å få flere flyruter til Bergen er et langsiktig arbeid. Vi har visst at flere av flyselskapene som etablerte nye ruter i vår, har sett på dem som en prøveperiode. Derfor må vi være tålmodige. Å skaffe Bergen et best mulig og et bærekraftig rutenett i luften vil ta tid, legger Warberg til.

Han sier at både Bergen Reiselivslag og Avinor vil gå i dialog med flyselskapene om fremtidig satsing i Bergen. Warberg har stor tro på at flere av selskapene vil komme tilbake, kanskje allerede neste sommer. Da kan det også være et bedre grunnlag for helårsruter.

— Flyselskapene valgte å snu seg raskt rundt og komme i gang i vår. Vi ønsket primært å få inn nye sommerruter i 2007, og at disse kunne utvikles til helårsruter derfra. For turoperatørene er det viktig å ha langsiktighet og flyruter, som kan drives år etter år. Dette vil vi fortsatt arbeide for å få til, sier Warberg.

Han er glad for at SAS Braathens vurderer flere nye utenlandsruter til Bergen neste år, samtidig som han tror det vil være mulig å finne markedsgrunnlag både for noen av de rutene man sliter på akkurat nå og helt nye flyruter.

— Det er eksempelvis mulig at konkurranse mellom to flyselskaper på Bergen-Newcastle ikke er en bærekraftig løsning. Det er bedre å ha ett selskap som kan drive godt, enn to som sliter med underskudd. Bergen trenger også utenlandsruter i markeder som er interessante både for det lokale markedet i Bergen og for innkomne turister til Vestlandet. På kort sikt er det viktig å ha et godt flytilbud i sommersesongen. Men sesongen utvides gradvis, og det gir mulig å skape markeder også for flere helårsruter.