• Vi hører fra tid til annen at kunder skryter over hvor billig de har kjøpt bruktbåter i utlandet. Prisene virker helt urimelige, og vi er svært glad for at tollvesenet nå rydder opp, sier daglig leder ved Norsk Båtsenter, Arne Høvik.

Selv om Høvik og firmaet ikke har engasjert seg i bruktimport på flere år, følger han godt med i hva som skjer på markedet internasjonalt.

— Det synes som om en del folk skaffer seg importbåter urimelig billig. Det er i alle fall snakk om priser som vi ikke er i nærheten av å oppnå, sier Høvik.

— Dere er antagelig ikke dyktige nok til å finne de gode tilbudene?

— Nei, vi er sikkert ikke det, ler båtforhandleren. - Vi ser uansett ikke de store pengene i bruktimport, og har kuttet det helt ut. Vi har prøvd oss en par-tre ganger, men tapte faktisk penger på det. Det ble blant annet store kostnader til ombygginger for å stette kundenes krav her hjemme.

— Er det mange som sier de har fått båten billig utenlands?

— Ikke så mange. Men alle kommer neppe løpende til oss for å fortelle om dette. Men noen hører vi jo om, sier Høvik.

Norsk Båtsenter i Dolviken er blant de største i landet på lystbåter fra millionen og oppover. Og som daglig leder er Høvik svært glad over at tollvesenet nå slår ned på de som opererer utenfor loven.

— Vi er veldig glade for at det nå blir satt søkelys på dette. Vi har alt å tjene på en redelig og rettferdig konkurranse i dette markedet, sier Arne Høvik.

Heller ikke sjefredaktør Hans Due i Båtmagasinet er overrasket over de avsløringene tollvesenet nå har gjort.

— Markedet for bruktbåter fra halvmillionen og oppover er brennhett, sier Due.

Due har likevel ikke inntrykk av at så svært mange tar seg bryet med å importere på enenhånd.

— Det er en del arbeid, og mye styr ved å importere selv, sier han.