Siden påske har det vært flere alvorlige ulykker med motorsykler involvert i hele landet. Senest onsdag denne uken fikk politiet i Sogn og Fjordane melding om et trafikkuhell med motorsykkel i Høyangertunnelen. To unge menn i tenårene ble skadet og ble sendt med luftambulanse til sykehus.

— Når godværet kommer, så kommer også motorsyklistene som har liten erfaring, og som bare kjører når det er godvær. Motorsykkel-ulykker skjer som regel når det er solskinn og tørr asfalt, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

— Som motorsyklist gledes jeg over fine dager, men gruer meg med tanke på ulykkene som jeg vet vil inntreffe, sier han.

— Kan være rusten

Flere av mc-ulykkene de siste dagene har vært singelulykker hvor mc-sjåfører har kjørt av veien.

— Noen av mc-sjåførene kan være rustne etter vinteren, og når det gjelder utforkjøringer så har de bare seg selv å skylde på. Hos enkelte er ferdigheten for dårlig, og jeg vil oppfordre motorsyklistene til å melde seg på et kurs for å friske opp kunnskapet, sier Johansen.

Motorsyklistene bør ha en hastighet som er i samsvar med ferdighetene, vei- og føreforhold og de andre kjøretøyene mener Johansen.

Mer sårbar og mindre synlig

Likevel er det noen som synes vinteren har vært lang, og de skal ta motorsykkelen ut for første gang. Da kan de fleste bli fristet til å hive seg på gassen.

— Den frihetsfølelsen er basert på en frihet under et stort ansvar, og man må huske på at man er mer sårbar og mindre synlig når man sitter på en motorsykkel, sier Johansen.

Det er hovedsakelig voksne som kjører motorsykkel, og alderen på mc-sjåførene er høyere enn en del år tilbake. Dermed er det som regel folk som har en del erfaring med trafikken fordi de har kjørt bil i mange år.

— Likevel er det mange som er uerfaren som motorsyklist, og de kjører såpass lite at de trenger litt trening på våren før de er i takt med seg selv og sykkelen igjen, mener distriktslederen.

- Vær oppmerksom i kryss

Men det er ikke bare mc-sjåførene som må skjerpe seg, det er også bilister som må venne seg til at tohjulingene er tilbake i trafikkbildet.

— Det er spesielt to situasjoner hvor bilistene må være oppmerksomme. Dersom bilfører skal svinge til venstre i et kryss og får vikeplikt for motorsykkelen og hvis bilen skal svinge til venstre fra en hovedvei, er det viktig å være klar over avstand og hastighet, sier Johansen.

Kjører i shorts

Han benytter også anledningen til å minne om bruk av hjelm og verneklær.

— Jeg tar det som en selvfølge at folk bruker det, men ser jo stadig folk som kjører i sandaler og shorts, spesielt hvis de kjører moped eller scooter. Det skader ikke å beskytte seg, sier Johansen.

Veifeller som telehiv, grus, hull og sprekker kan fort føre til en velt.

— Veinettet bærer preg av en ekstraordinær vinter. Når veiene er dårlige er det ekstra farlig for oss mc-sjåfører, sa Hans Petter Strifeld i NMCU til adressa.no.