Statslos Geir Bøe fulgte «Server» fra Årdalstangen til nordøst for Fedje, der han gikk av kort tid før grunnstøtingen. Han gir nå sin forklaring for Nordhordland tingrett. Hans opplysninger om hva som skjedde både før avgang og under turen til Fedje avviker kraftig fra det kapteinen forklarte i går.

— Hadde merket været

Kapteinen forklarte i går at han ble overrasket over det dårlige været som møtte "Server" sør for Fedje. Da han fikk spørsmål om han ikke merket den grove sjøen da han kom ut Sognesjøen, forklarte Andreas Dimarakis at vinden var mellom 5 og 6 på Beauforts skala, noe som tilsvarer frisk bris til liten kuling. Han sa at skipet lystret, og at de ikke hadde noen problemer med været.

Les også: Kapteinens fatale valg

Kapteinen har forklart at han ikke hadde sett noen værmeldinger, mens styrmannen hadde sett to værmeldinger som kom inn i løpet av fredagen.

Kapteinen forklarte også at han ikke fikk noen informasjon om været før losen forlot skipet, men at han omkring to timer tidligere opplyste at vinden lå mellom liten og stiv kuling, og skulle dreie fra sørvest til nordvest.

Losen har i dag forklart at han fortalte kapteinen om værforholdene i samband med at han forklarte hvor han selv og losaspirantene skulle settes av.

Se også: Video spesial: Alt om ulykken

På spørsmål om han ga noen informasjon om værforholdene da han forlot skipet, svarte losen:

— Det hadde vi vel fått en kraftig forsmak på i Sognesjøen.

Bøe fortalte at skipet i åpent farvann mellom Sognesjøen og Fedje møtte kraftig vær, og at han på vindmåleren observerte en relativ vindstyrke som tilsvarer sterk kuling til liten storm.

— Det var sydvestlig vindretning og da merker du han veldig hardt der oppe. Da vi kom ut Sognesjøen vil jeg anslå at det var syv til ti meter høye bølger.Farten gikk ned fra omkring 15 knop til fem knop på det laveste, på grunn av været. Det påvirket ikke styringsevnen, sa Bøe.

Losen mener det ikke skulle være noen stor forskjell på å gå ut Sognesjøen under disse værforholdene, i forhold til det været "Server" møtte ved utløpet av Sognesjøen.

— Hvorfor tror du da skipet fikk problemer, ble han spurt.

— Det blir spekulasjoner, det ønsker jeg ikke å gi meg inn på, svarte Bøe.

Motstridende

Før han forlot Server fant Bøe det nødvendig å vise både kapteinen og styrmannen på kartet hvor de skulle seile videre.

— Jeg ville forsikre meg om at begge hadde forstått dette, på grunn av manglende og dårlige engelskkunnskaper på kapteinen. Han var vanskelig å kommunisere med på grunn av dårlige engelskkunnskaper, sa Bøe.

Kaptein Andreas Dimarakis forklarte i går at losen gikk av båten før han hadde forventet. Han sa at det ikke ble diskutert før avgang hvor og hvordan losen skulle settes av, men at han gikk ut fra at losen og aspirantene skulle forlate skipet på det avmerkede lospunktet på kartet.

Han forklarte også at losen ikke gikk gjennom seilingsruten før avgang. Bøes opplysninger om dette er motstridende mot kapteinens forklaring.

— Før avgang gikk jeg sammen med kapteinen muntlig gjennom min seilingsrute, hvordan vi skulle komme fra kai, og hvor vi skulle forlate skipet ved Fedje, sa Bøe.

Han forklarte at han opplyste kapteinen om at punktet der losene skulle forlate skipet var valgt på grunn av vindforholdene.

Før Server skulle legge fra kai i Årdalstangen reagerte losen på at kapteinen ikke deltok i kontroll av at trossene var løsnet.

— Vanligvis bruker kapteinen og losen å gjøre dette sammen. Men her gjorde jeg det alene, mens kapteinen var inne på broen, sa Bøe.

Hør det dramatiske nødropet her

JAN M. LILLEBØ