BT var på plass utenfor Bygarasjen, Grieg Park og Klostergarasjen i går morges klokken 07.30. På én time talte vi til sammen 867 biler som parkerte. Sjåføren var alene i 745 av dem.

I 112 biler var det 2 personer, i 8 biler var det 3. Vi så kun to kjøretøy med 4 eller 5 personer. Totalt var det 1002 personer i bilene.

– Det er ganske store forskjeller mellom byene når det gjelder hvor mange som kjører sammen. Stavanger skiller seg negativt ut, mens Bergen ligger bedre an, sier senioringeniør Torbjørn Haugen i Statens vegvesen.

Han mener forklaringen er forskjeller i levestandarden.

– Stavanger er en oljeby med relativt høyt lønnsnivå. Mye penger blant folk gjør at flere familier har råd til å ha to biler. Da kjører man oftere alene, sier Haugen.

Les også: Færre kjører bil, flere kjører buss til sentrum

– Glade i bilen

– Hvorfor velger ikke flere å kjøre med kamerater for å slippe køen der det er sambruksfelt?

– At man slipper køen har faktisk ikke så mye å si. Folk er glade i bilen sin, og liker å sitte i den, selv om det er kø. Vi har sett i Oslo og Stavanger at om det blir aldri så mye trafikk, så velger mange bilen – til tross for at de kunne tatt buss eller tog og kommet mye raskere frem. Mange begynner på arbeidsdagen i morgenrushet. De får sitte i fred og ro, og kan gjerne ta de første jobbtelefonene eller sende jobbmail fra mobilen. Mange liker faktisk kø, sier Haugen.

Forsker Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk institutt mener også det skal mye til for å få folk til å dele bil.

– I en hektisk hverdag når barn skal leveres på skoler og i barnehager, er det krøkkete for folk å kjøre sammen. Dessuten jobber folk i økende grad på ulike tidspunkter. Kanskje ville systemet fungert bedre i gamle dager, da alle fedrene skulle møte på jobb samtidig, sier

– Bilen blir et pusterom

– Bilen regnes ofte som et frihetssymbol. Gjør det det vanskeligere å dele?

– Kanskje for dem som ser på bilen som et privat rom på vei til og fra jobben. De liker gjerne avbrekket, og at de får et lite pusterom for seg selv. Men for de fleste er det nok et praktisk spørsmål, sier Bjørnskau.

Patrik Helleren (35) kom alene til Klostergarasjen fra Laksevåg i går.

– Det er lite praktisk med kompiskjøring når man skal levere fire barn på tre forskjellige steder før man skal på jobb.

Nina Sandnes kom også alene. Hun bor på Paradis og jobber i sentrum.

– Jeg kommer til å ta Bybanen når den er ferdig. Det er blitt altfor dyrt å parkere i by'n, synes hun.

– 60 kroner for å kjøre til jobb

For å kunne bruke sambruksfelt i Bergen, skal man være tre eller flere i bilen. Det betyr at kun ti av bilene i BTs undersøkelse kvalifiserte for såkalt kompiskjøring.

Haugen sier ut fra erfaring at sambruksfelt ikke får mange flere til å begynne å kjøre sammen. I Trondheim var det en reduksjon i antall som kjørte alene på ca fire prosent.

– Sambruksfelt fungerer som belønning for dem som allerede kjører sammen. For å få mange flere til å begynne med det, virker det nok bedre med pisk enn med gulrot. Fjerning av parkeringsplasser eller køprising vil fungere best, mener senioringeniøren.

Og skal man straffe folk økonomisk, nytter det ikke med småpenger.

– Vi regner med at det må koste minimum 60 kroner for å komme seg på jobb, kanskje mer. Det viser hvor lite villige folk er til å endre vanene sine, sier han.

– For mange kjører sammen

Sambruksfeltet i Flyplassveien ble åpnet for kompiskjøring i februar. Stikkprøver viser at det er svært få som benytter seg av tilbudet.

Enkelte strekninger egner seg ikke for sambruksfelt:

– I Trondheim ble det for eksempel sagt nei til sambruksfelt ut fra sentrum fordi det var så mange som kjørte sammen i utgangspunktet. Inkludert drosjer og busser ville omtrent halvparten av trafikken blitt flyttet over til sambruksfeltet. Det ville dermed ikke gitt noen effekt med sambruksfelt, sier Haugen.

BTs telling sier ingenting om hvor mange passasjerer som eventuelt er satt av før bilen kommer frem til parkeringshusenes bommer.

Er bilkøene en plage, eller et pusterom i hverdagen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.

Rushtrafikken - et pusterom i hverdagen? Mange kunne kommet raskere frem på andre måter, men velger likevel bilen.
VILLE VALGT KOLLEKTIVT: Dersom kollektivtilbudet hadde vært bedre, ville vi valgt det, sier familiefaren Patrik Helleren.