• Skipstrafikken i vårt område er så stor at vi må regne med uhell, sier distriktssjef Magne Rødland ved Sjøfartsdirektoratets stasjon i Bergen.

Han medgir likevel at det har vært unormalt mange hendelser den siste tiden.

— Som oftest går det bra når skip får motorstans. I dårlig vær, som vi har hatt de siste dagene, kan følgene bli mer dramatiske, sier Rødland.

Distriktssjefen mener at nettopp været kan være årsak til at enkelte fartøyer får motorproblemer.

Høyere turtall

— Ferger som skal ut og inn fra kai, må på grunn av vind kanskje kjøre motoren hardere enn normalt. Det kan være nødvendig å øke turtallet raskere enn vanlig for å opprettholde styre- og manøvreringsevnen. Det kan føre til problemer, sier han.

Sjøfartsdirektoratet har fått en foreløpig rapport fra HSD om motorstansen til M/F «Vikingen» ved Austevoll tirsdag.

— Det gikk en alarm i maskinrommet. Så stanset motoren, sier Rødland.

HSD har funnet ut at motorstansen skyldes turbinhavari. Det arbeides med å finne årsaken til at dette skjedde.

Sjøfartsdirektoratet krever rapport om alle tilfeller av motorstans på ferger.

— Ser vi en sammenheng, griper vi inn, men det er vanskelig, for ikke å si umulig, å gardere seg helt mot motorstans, sier distriktssjef Magne Rødland.

Sjeldnere med norske skip

Han mener å ha belegg for å si at utenlandske skip får motortrøbbel hyppigere enn norske.

— Fortsatt vil jeg hevde at kvaliteten om bord i norske fartøyer er bedre enn i mange utenlandske, sier han.

Det er foreløpig ikke begjært sjøforklaring etter det engelske lasteskipet «Dallington»s motorstans og grunnstøting i Fensfjorden sent onsdag kveld.

— Jeg ser ingen grunn til å be om det. Ingen ble skadet, og det er ingen forurensningsfare, sier sjøfartsinspektør John Ramsøy.

Flaggstaten kan også be om sjøforklaring. Det er heller ikke gjort.