Skyss bekrefter problemene med billettsystemet, men sier at den tyske leverandøren har klart å løse de fleste.

— Det ser ut til at tyske Altron har klart å ta knekken på de fleste av feilene vi har opplevd i Sunnhordland og Nordhordland, sier administrerende direktør i Skyss, Oddmund Sylta.

Han sier at hastigheten ser ut til å være forbedret i de nyeste versjonene av billetteringsmaskinene. Dessuten skal leverandøren ha løst problemet med at skjermbildet henger seg opp.

- Går mot en løsning

Sylta legger ikke skjul på at Skyss er misfornøyd med leveringen fra Altron.

— Vi trodde vi kjøpte hyllevare, men det gjorde vi tydeligvis ikke, sier han.

Også nettløsningen og de 80 billettautomatene som skal plasseres ut i bergensområdet er kraftig forsinket, men også her mener Sylta at det går mot en løsning.

Innføringen av det nye billettsystemet er allerede over ett år forsinket i bergensområdet. Nå sier Sylta at systemet vil være klart på seinvinteren. Forutsetningen har hele tiden vært at systemet skulle være på plass i god tid før Bybanen åpner 22. juni.

— Det må vi og skal vi få på plass, og det har jeg god tro på, sier Sylta.

- Ferdig før Bybanen

Fylkesrådmann Paul M. Nilsen sier at han forutsetter at systemet blir klart i god tid før Bybanen.

— Hvis ikke får vi et uoversiktlig problem. Men når vi har ventet med å innføre det i Bergen, er det fordi vi ville bli kvitt alle barnesykdommer først. Vi ønsket ikke å sette opp ubrukelige billettautomater til spott og spe, slik det har skjedd i Oslo, sier Nilsen.

Prisen for billettsystemet fra tyske Alstom er 140 millioner kroner. Verken Nilsen eller Sylta kan si noe om de økonomiske konsekvensene av forsinkelsen.

— Det vil bli et sluttoppgjør i forhold til leverandør, og da må vi ta med eventuelle følgekostnader som forsinket levering har gitt oss, sier Sylta.