Lund-Johansen jobber ved Nevrokirurgisk avdeling på Haukeland. Bekymringene hans startet i fjor da en gutt kom til sykehuset med kraniebrudd etter en longboard-ulykke. Gutten hadde kjørt uten hjelm.

Da overlegen tidligere i sommer nesten ble nedkjørt av en longboarder i svingene ved Fløyen, kontaktet han Fløibanen og ba dem forby brettene på banen.

— Hvis de ikke får lov til å ta brettet med på banen tror jeg det vil bli færre av dem. Jeg bor på Skansemyren og ser longboarderne ofte. Som regel holder de høy hastighet og kjører uten hjelm, i bare T-skjorte og shorts. De er til fare for seg selv og andre, mener overlegen.

Nesten-kollisjonen skjedde da Lund-Johansen var på joggetur ved Fløyen.

— Jeg holdt på å bli påkjørt. Det kom en fyr i veldig stor fart, men fordi brettene lager lite lyd hørte jeg ham aldri komme. Hadde jeg tatt et skritt til siden ville han truffet meg. Jeg ga klar beskjed om hva jeg mente, men han var totalt ignorant overfor hvor farlig dette er - både for han og andre rundt, sier Lund-Johansen til bt.no.

Høye hastigheter

Et longboard er i prinsippet et langt skateboard. Ned enkelte bakker kan kjørerne komme opp i 50 kilometer i timen.

BREMSER: Longboard har ikke bremser, men Miller sier de har gode teknikker for å holde farten nede.
MATHIAS HATLAND SANDVIK

Sporten kom til Norge på begynnelsen av 2000-tallet og har et eget forbund med rundt 400 medlemmer. I tillegg arrangeres det organiserte konkurranser landet rundt.Emile Eknes Miller er en av dem som ofte kjører i bakkene i Bergen. Han driver også gruppen Bergen Longboard Community på Facebook.

Veiene ved Fløyen og Munkebotn er ifølge ham blant de beste stedene å kjøre i byen.

— Grunnen er at det er oversiktlig helt fra toppen. Vi kan se om det kommer biler eller folk, og kan legge oss til kanten for å unngå dem. Det er klart at det kan oppstå situasjoner, men disse er ikke nødvendigvis farlige, sier Miller til bt.no.

Strenge regler

Miller forteller at det i miljøet ikke er godtatt å stå uten hjelm. Miljøet har dessuten strenge regler for signalgivning og oppførsel i trafikken.

Han er ikke enig med overlegen i at sporten er farlig for andre.

KONTROLL: - Vi kjører etter evnene våre og gir signal om det kommer biler eller folk, sier Emile Eknes Miller.
MATHIAS HATLAND SANDVIK

— Jeg liker ikke å bruke ordet farlig. Alle idretter har en viss risiko, men vi kjører med beskyttelse, vi gir signaler til hverandre og andre, og vi følger de ordinære trafikkreglene. Noen vil kanskje føle at vi kommer litt nære, men det er fordi våre bevegelser ser unaturlige ut for utenforstående. Det siste vi vil er å kjøre ned folk, sier han.Han er også av den oppfatning at de fleste i Bergen er positive til longboarderne.

— Det er som regel eldre menn med dyre biler som har mest å si til oss. Fordi vi ikke har bremser er en del skeptiske, men når vi forklarer dem hvordan bremseteknikkene fungerer, skjønner de greien, sier han.

- Ikke et problem

Politioverbetjent Jan Petter Selle ved trafikkseksjonen i Bergen sentrum sier de sjelden opplever problemer med longboarderne.

— Vi får melding med jevne mellomrom at de beveger seg i kjørebanen, men det er snakk om enkeltstående episoder. Derfor ser vi ikke på dem som noe stort problem. De regnes som gående og må følge de samme trafikkreglene som alle andre, sier Selle til bt.no.

- Første klage

Overlege Lund-Johansen sendte brevet til Fløibanen i midten av juli. Han spurte da om det var mulig å forby brettene på banen.

Drifts- og serviceleder Ole Hugo Anderson og byfjellsforvalter Jan Robert Brandsdal har lest brevet. Det er første gang de har mottatt klage på longboarderne.

— Dette er helt nytt for oss. Vi får ofte meldinger om båndtvang og syklister, men jeg har aldri hørt klager på longboard tidligere. Så langt har vi ikke vurdert å gjøre noe. Vi kan jo ikke forby alt, sier Brandsdal.

Fordi sykler tar stor plass, tillater ikke Fløibanen sykler i kupeen om sommeren. Anderson tror ikke et slikt forbud er hensiktsmessig når det gjelder longboard.

— Vi kan ikke nekte dem å bli med, men vi kan gjøre dem oppmerksomme på at de ikke må utsette turgåere for fare. Det skal vi være obs på fremover, sier Anderson til bt.no.

Hva mener du? Si ifra i kommentarfeltet!

REAGERER: Morten Lund-Johansen frykter alvorlige ulykker i Fløysvingene. Han er overlege ved Nevrokirurgisk avdeling på Haukeland.
PRIVAT