De sparkede Fjord Line-ansatte gikk langt i å hevde at en elskverdig, britisk bussjåfør lokket dem ut på smuglertokt.

— Han spurte om jeg hadde noen varer han skulle ta for meg. Jeg så aldri på dette som smugling, sa den tidligere ansatte kvinnen (63) på englandsbåten MS «Jupiter».

Sammen med tre eks-ansatte saksøker hun rederiet for usaklig avskjedigelse og erstatning for tapte inntekter.

I går startet smuglersaken i Bergen tingrett.

Mister sjømannspensjon

Firkløveret fikk sparken bare et halvt døgn etter at fergen la til kai i Bergen 23. juni i fjor. En britisk buss med pensjonister hadde rullet i land på Skolten med 46 sigarettkartonger og et titall flasker vin, likør og brennevin. Varene tilhørte ikke røyksugne briter med fjord i blikket, men Fjord Lines egne folk. Bussjåføren var en kjent passasjer over Nordsjøen.

— Jeg ser kanskje på det som naivt i ettertid, sa 63-åringen, som var innleid sommervikar.

Kvinnen har 13 års fartstid og mangler to måneder til sjøs før hun oppnår rett til sjømannspensjon. Den vil gi henne 5000-6000 kroner måneden frem til 67-årsdagen. De får hun heretter ikke i Fjord Line, og neppe i andre rederier i utenriksfart.

De tre andre saksøkerne, en kvinne og to menn i 40-årene, hevder også at den aktuelle sjåføren tilbød å kjøre i land tollvarer på busspassasjerenes kvoter, noe som ikke er lovlig.

- Må ha kjent reglene

Advokat Torkel Tveit mener de fire ble utsatt for en feilaktig og uforsvarlig rask saksbehandling.

— De har feiloppfattet reglene. Men det skjedde ikke bevisst. Dette er ikke alvorlige forseelser, sa Tveit, som mener behandlingen av 63-åringen fremstår som hjerterå.

Han mener rederiet har en uklar praksis når ansatte bryter tollbestemmelsene, og viste til at fem ansatte slapp med advarsler i 2002. En ansatt som i fjor ble tatt med flatpakket kjøkken til 18.000 kroner på kaien ble ikke sparket. Men hun ble senere oppsagt.

Prosessfullmektig for Fjord Line, advokat Dag Steinfeld, mener de fire bevisst planla og gjennomførte smugling.

— De hadde betrodde stillinger, de hadde lang fartstid og burde kjenne reglene. I tillegg involverte de bussjåføren, en av Fjord Lines kunder, sa Steinfeld.