• Det kommer til å gå liv tapt, dersom vi ikke får sykkeltunnel fra Kronstad til Fløen, sier Reidun Instanes i Statens vegvesen. Vis Slik blir Bergen i et større kartKartet viser store utbyggings-prosjekter som vil endre store deler av bybildet i Bergen de nærmeste årene. - Byutviklingen fra sentrum og oppover Bergensdalen vil kreve god tilrettelegging for syklende og gående, sier Reidun Instanes i Statens vegvesen. KART: Erlend Langeland Haugen

Om få år skal 4400 studenter og 500 lærere flytte inn i nytt høyskolebygg på Kronstad. I flere år har overingeniør Reidun Instanes i Statens vegvesen med flere, jobbet for å lage en sikker vei for gående og syklende som skal til og fra Kronstad.

Jeg er veldig redd for at det kommer til å gå liv på strekningen fra Kronstad til sentrum.

— Jeg er veldig redd for at det kommer til å gå liv på strekningen fra Kronstad til sentrum, dersom det ikke kommer et sykkeltilbud som er bedre enn bybanetraseen, sier Reidun Instanes.

Lederen for sykkelgruppen i veivesenet, har allerede funnet seg en tunnel som hun ønsker å bruke.

— Det går en jernbanetunnel fra Kronstad til Fløen og den har jeg fryktelig lyst på, sier hun.

Det hun ser for seg er å gjøre denne tunnelen om til sykkeltunnel eller bygge en ny ved siden av.

— I dag mangler vi sykkeltrasé fra sentrum til Kronstad. Mange syklister bruker dessverre Bybanetraseen på denne strekningen, sier hun.

Vi må ha løsninger som sikrer liv og helse. Byråd Lisbeth Iversen

Store utbygginger

Hun legger også stor vekt på at det i årene fremover vil komme mange nye arbeidsplasser og leiligheter i området.

I Kronstadparken skal det blant annet komme rundt 50.000 kvadratmeter nye kontorlokaler og i samme området skal de bygges 320 nye leiligheter. Og på Nygårdstangen holder Hordaland fylkeskommune på med Amalie Skram videregående skole som skal ha plass til 900 elever.

— Byutviklingen fra sentrum og oppover Bergensdalen vil kreve god tilrettelegging for syklende og gående, sier hun.

Hun tror det vil bli veldig fullt på Bybanen mellom sentrum og Kronstad i rushet.

— Vi skal lete lenge for å finne et bedre prosjekt. En gang/sykkeltunnel vil være rimeligere å vedlikeholde enn en kollektivtunnel. Gående og syklende drifter seg selv og i tillegg får samfunnet en helsegevinst, sier hun.

Helt enig

Ifølge byråd for byutvikling, klima og miljø, Lisbeth Iversen, har også kommunen et ønske om å bruke Kronstadtunnelen til sykkelvei.

— Den strekningen må vi prioritere høyt. Det er mange mennesker som bruker og skal bruke denne strekningen, sier Iversen og legger til.

— Vi må ha løsninger som sikrer liv og helse. Og vi kan ikke nøye oss med løsninger som går på bekostning av det.

Hun forteller at kommunene ønsker at Jernbaneverket skal flytte sin terminal på Mindemyren og frigi noen av tunnelene slik at disse kan gjøres om til sykkeltunneler.

— Miljøverndepartementet så nei til dette i juni i år. De ville ikke at vi skulle bruke jernbaneterminaler og tunneler i ganske mange år fremover, sier hun.

Helt uenig

Noe Jernbaneverket er glad for. For de har ikke lyst til å gi fra seg Kronstadtunnelen.

— Jeg har hørt om planen og vi har vært veldig tydelig hele tiden. Det er ikke mulig å bruke tunnelen til en sykkeltunnel, fordi den er i bruk i dag, sier regiondirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket Region Vest.

I dag brukes Kronstadtunnelen til nybiltransport et par ganger i uken. De fleste nye biler som kommer til Bergen, blir fraktet med tog til Mindemyren for så å bli lastet av der.

— Vi kan være enig om at det hadde vært fint med sykkeltunnel, men det er lite sannsynlig at vår virksomhet i området vil bli avviklet i nærmeste fremtid, sier han.

Han mener også det blir umulig å skulle bruke tunnelen både til nybiltransport og sykkel.

— Det vil ikke være lov å kombinere vår virksomhet med sykkel. Uansett vil det skape veldig farlige situasjoner.

— Når vi er så tydelige, synes jeg det er langt mer produktivt å planlegge prosjekter som lar seg gjennomføre, sier han.

— Jeg har fremdeles troen på at vi skal få det til og håper at vi sammen med fylket, kommunen og jernbaneverket kan få til en god løsning for gående og syklende på strekningen Kronstad-Fløen- sentrum, sier Instanes.

Hva synes du om forslaget? Si din mening i kommentarfeltet under.