• Visst var det forsvarlig, sier føreren om denne transporten. Politiet er rykende uenig.

En bt.no-tipser reagerte på denne spesielle transporten som han ble vitne til på Bjørgeveien i Fyllingsdalen i går. Tipseren har filmet bilen som kjørte fremfor han i nær tre minutter.

— Helt utrolig. Det er det verste jeg har sett. Uff a meg, kommenterer tipseren underveis.

I dag har bt.no vært i kontakt med føreren, som ikke ser problemet.

— Visst var det forsvarlig. Ingen sier det ikke er lov å frakte en plate slik.

Fører: — Ikke ulovlig

Han forklarer at han fraktet en bordplate som ikke kunne knekkes i to.

— Når man ikke har stasjonsvogn så var dette eneste mulighet.

Han sier at han gjorde undersøkelser i forkant, i tilfelle han skulle bli stoppet.

— Platen stikker cirka 40 centimeter utenfor bilen, og med denne blir bilen 2,40 meter bred. Så lenge det ikke overstiger den tillatte bredde på kjøretøy i Norge, som er 2,55 meter, så er det ikke ulovlig, mener føreren bestemt.

Politiet: - Helt klart ulovlig

Men trafikkpolitiet er dypt uenig i sjåførens vurderinger.

— Det er nok en alvorlig misforståelse. Hovedregelen er at gods ikke skal stikke ut fra kjøretøyets sider. Det skal også være sikret og ikke volde skade eller fare, noe dette gjør. Kjøringen er farlig og helt klart ulovlig, sier Jens Kleppe, politiførstebetjent ved trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

Om Kleppe eller kollegene hans hadde fått øye på bilisten, ville det ha blitt et ublidt møte.

— Vi ville ha stoppet ham, fått vekk denne lasten og skrevet anmeldelse. Han ville endt opp med bot og et beslaglagt førerkort.

— Uansvarlig

Kleppe sier kjøringen kunne ha medført alvorlig skade.

— Det ser ut som planken stikker utenfor veimerkingene på siden også. Alle kan tenke seg konsekvensene hvis man treffer fotgjengere, syklister eller andre kjøretøy. Treffer det en menneske så er det livsfarlig, rett og slett. Dette er i høyeste grad uansvarlig kjøring og føreren kan neppe ha tenkt gjennom hvilke konsekvenser dette kunne få.

Han sier det bare er unntaksvis at kjøretøyer kan unnvike regelen om at sidelast ikke skal stikke utenfor kjøretøyet.

— Det finnes spesielle tilfeller hvor spesialtransport kan innhente tillatelse fra Statens vegvesen. Da blir kjøringen gjennomført under betryggende forhold med merking og ledsagerbiler. Denne føreren ville aldri fått tillatelse, slår Kleppe fast.

Det føreren burde ha gjort, var å feste platen forsvarlig på taket med lastebøyler.

— Da må platen festes både foran og bak. Mange fester bare sidelengs og tror at det holder, men ved en bråstopp vil lasten forskyves. Det er viktig at man tenker over hvilke krefter dette er snakk om, sier Kleppe.

Har du sett maken i trafikken? Bruk kommentarfeltet.