• Vårt mål er ikke å få inn mest penger, men å redde liv. UP-sjefen kommenterer kommentarene på bt.no.

Mandag publiserte bt.no et intervju i samband med at 121 bilister var bøtelagt for fartsovertredelser i 60-sonen på E16 ved Haugsvik.

**Les også:

— Totalt ansvarsløst**

Mange har synspunkter på dette og på politiets fartskontroller.

Vi har snakket med distriktsleder Leon Nordanger i UP om hva han syns om kommentarene.

— Jeg leser kommentarene på bt.no med stor interesse. I debatten etter denne saken, syns jeg en del viser lettvinte holdninger til trafikksikkerhet, sier Nordanger.

- Burde vært forbikjøringsfelt

Kristian skriver:

Veldig ofte blir det forbikjøringer etter å ha ligget bak vogntog opp Stalheimsvingene. Og da trakker en gjerne litt ekstra for å ta igjen det «tapte». Kanskje på tide myndighetene lager 2 felt oppover disse kneikene.

— Helt enig. Jeg er også for både bedre veier og midtdelere. Det burde absolutt vært et forbikjøringsfelt oppover Stalheimskleiva. Problemet er når det ikke er det, så må vi forholde oss til den veien som er der, sier Nordanger.

- Ut etter å håve inn penger?

Gjest skriver:

God plass å stå. Sikkert sted for inntekter. Kan berge UP sitt budsjett, for UP har vel budsjett. Må ha mer inn i bøter i år enn i fjor.

— Flere hevder dere er ute etter å ta flest mulig og at dere har måltall som sier at dere skal skaffe flest mulig kroner til staten?

— Det er helt feil. De pengene vi tar inn, ser vi ingenting til. Og vi har slettes ikke noen måltall for hvor mye penger vi skal få inn i forelegg, aviser UP-sjefen.

Ulykker koster 28 milliarder

— Vårt mål er å redde liv. Det er også det som er den gode økonomien. Trafikkulykker er beregnet til å koste det norske folk hele 28 milliarder kroner hvert år (beregnet av Transportøkonomisk institutt), understreker Nordanger.

— Dersom vi kan redusere trafikkulykkene, blir det også rom for å bygge bedre veier. Samtidig er det viktig å bygge sikrere og bedre veier nå, for å redusere ulykkene. Å sammenligne med veiene i Tyskland, er ikke reelt, mener Nordanger.

- Står i tunnelen når det regner

- Flere hevder at dere ikke står på de stedene det er mest trafikkfarlig? Det vitses om at politiet står i 60-sonen i Nygårdstunnelen når det regner?

— Vi står ikke i Nygårdstunnelen, det er det politiet i Bergen som gjør. Og det med god grunn. Mange steder vi står er det for å markere at fartsnivået ikke må opp. Det er spesielt viktig å markere at det ikke er fritt frem i tunneler. Et eksempel på en tunnel med mange ulykker er Mundalsbergtunnelen på E39, sier UP-sjefen.

**Les også:

Råkjørende trompetist avslørt av fotoboks**

Opp mot 200 km/t

Et annet sted politiet har mange kontroller er i Fritz Riebers vei. Hvorfor det?

— Dette er en vei der vi vil hindre at fartsnivået går oppover. Her vet vi har det kommet folk andre steder fra, for å kjøre i høy hastighet. Vi har faktisk målt biler med kjempefart, helt opp mot 200 km/t, i Fritz Riebers vei. Vår erfaring er at dersom vi ikke er der hyppig, kan dette utvikle seg til en fartsstrekning, forklarer Nordanger.

UP for fartsfokuserte?

Skeptisk bilist skriver:

Kun 20 prosent av ulykkene skyldes fart som er så høy at det ville kvalifisert til førerkortbeslag dvs. råkjøring. Utilstrekkelig førerdyktighet er medvirkende årsak i 55 prosent av tilfellene, manglende bilbeltebruk i 50 prosent, og rus i 22 prosent.

— Er dere for fartsfokuserte?

  • Vi har også hele veien fokus på rus. Norsk politi er blant de beste i Europa til å avdekke ruspåvirkede førere som er påvirket av andre rusmidler enn alkohol. Det bekrefter også undersøkelser gjort av Jørg Mørland i Folkehelseinstituttet, sier Nordanger.

Nordanger peker på blandingsrus som et stort trafikkproblem. For lettere å ta bilførere som er ruset ut av trafikken, håper han de snart kan få utviklet et narkometer.

Har mistet nær familie

UP-sjefen undrer på om bilene nå er blitt så gode at sjåføren ikke så lett registrerer farten når en suser avgårde i en fin bil og hører på god musikk.

— Våre folk er ofte med på å redde folk etter etter trafikkulykker. Vi vet at det er mange som blir skadet. Mange familier, inkludert min egen, har opplevd at nær familie er blitt skadet eller har omkommet i trafikken. Det er veldig vondt, sier politimannen.

Mann med hatt?

- Flere tar opp de trafikkfarlige snilekjørerne. Er det fortsatt eldre folk med hatt?

— Ja, vi bruker jo begrepet fortsatt. Noen folk har veldig god tid på veien. En sjelden gang bøtelegger vi dem, og mange snakker vi med dem. Dette er ofte eldre sjåfører som kjører sakte. De vet sjøl at de ikke har de samme kjøreferdighetene som før, derfor kompenserer de med å kjøre forsiktig. Det er i utgangspunktet bra, men de må lære seg å slippe andre biler forbi, sier UP-sjefen.

Distriktslederen anbefaler eldre bilførere å melde seg på Vegvesenets kurs 65+.

Og bobilen, hva gjør vi med den?

— Og når vi snakker om trafikkfarlige sinker. Bobilen, hva i huleste skal vi gjøre med den?- Ja, jeg har jo en stor bobil sjøl da. Forstår godt at de kan irritere. Når vi snakker med den tyske sjåføren, som sitter der og kikker på den vakre norske naturen mens han kjører, sier han gjerne at bilistene jo bare kan kjøre fordi. Det hender vi da må minne ham på at han er på smale norske veier og ikke på Autobahnen.