EIR STEGANE

— Som far til tre ungdommer med moped, liker jeg fryktelig dårlig at de får kjøre med en toppfart på bare 45 km/t. Det betyr at på mange strekk går ikke mopeden i mer enn 35-40 km/t, sier Hjørnevik

Han er bare en av flere frustrerte personer som tok kontakt med BT etter gårsdagens artikkel om at mer enn 70 prosent av mopedene som er sjekket i kontroll denne uken, er blitt avskiltet fordi de var trimmet og gikk raskere enn 45 km/t.

— Ungdommene blir nærmest fremstilt som forbrytere. Men når så mange velger ikke å følge en lov, er det da folk det er noe galt med eller er det loven? De som lager lovene, slipper altfor billig unna på dette temaet, mener Hjørnevik.

Han er redd for at dette første møtet med loven for mange, kan påvirke deres videre holdning til regler generelt.

— De synes reglene er idiotiske, og føler at de vurderer bedre selv. I neste runde handler det gjerne om fartsgrenser eller promille, frykter Hjørnevik.

Han kjører selv motorsykkel, og vet hvor mange farlige og ubehagelige situasjoner som oppstår når biler kjører forbi.

— Mopedførere blir forbikjørt hele tiden, og mange av forbikjøringene er veldig stygge. Det hadde vært mye tryggere og mer hensiktsmessig for mopedistene om de fikk ha en toppfart opp mot 60 km/t. Da kunne de tatt seg greit rundt omkring i hele Bergen, mener Hjørnevik.

Firkantet regelverk

Han synes ikke det er rart at mange foreldre støtter ungdommene sine når de ønsker å trimme mopeden.

— Det blir meningsløst når Tom Børslid fra Vegvesenet sier at det ikke er lurt å bruke moped hvis du skal fra Åsane til Fyllingsdalen. De unge må altså gjerne kjøre moped, men de får ikke bruke den til det de trenger den til, sier Hjørnevik.

Han synes regelverket er firkantet og dumt.

— Enten har vi en lov som sier at 16-åringene få kjøre moped, og da med en toppfart som er forsvarlig, eller så må vi bare si at 16-åringer ikke har noe i trafikken å gjøre. Jeg synes det er en myk tilvenning til trafikken for en 16-åring å starte med en moped, sier Hjørnevik.

— Børslid mener at dersom en ungdom skal kjøre daglig fra Åsane til Fyllingsdalen, så bør de ta sertifikat på lett motorsykkel. Hva synes du om det?

— Det er et helt greit synspunkt, men hvorfor stilles mopedene da til rådighet for 16-åringene? spør Hjørnevik.

For raske fra butikken

Sjur Iversen, daglig leder i Ride Bergen, bekrefter at mange foreldre som kjøper mopeder sammen med ungene sine, er opptatt av at de skal være trimmet.

— Mitt inntrykk er at de er mer opptatt av barnas trygghet enn å følge reglene. Når du kjører med en sykkel som ikke er trimmet, blir du forbikjørt i ett sett, så det kan jeg til dels forstå. Samtidig er det lettere å velte jo større farten er, sier Iversen.

Noen av dem som har henvendt seg til BT i forbindelse med denne saken, er fortvilet fordi mopeden de har kjøpt til en sønn eller datter, har en toppfart på over 45 km/t når den er ny fra butikken. Vegvesenet har ikke brydd seg om forklaringen, men tatt skiltene.

— Vi har fått inn igjen et par sykler som går litt for fort uten å være trimmet etter denne kontrollen. Men det er kun snakk om at mopeden går et sted mellom 50 og 60 i nedoverbakke. Det synes jeg kontrollørene bør akseptere, sier Sjur Iversen.

ENGSTELIG PAPPA: Svein Hjørnevik er pappa til fire ungdommer, tre av dem kjører moped. Han er bekymret for alle forbikjøringene som skjer når de er ute på veien med syklene sine, og mener det ville vært tryggere med en toppfart på 60 km/t for mopeder.<p/>FOTO: TAKKER SEG SELV. Ordfører og huseier Herman Friele forestår den høytidelige åpningen av trelastkjeden Optimeras avdeling i Bergen. - Jeg blander ikke kortene, sier Friele.<p/>HELGE SKODVIN