Det er Klostergarasjen som har gitt Norsk elbilforening ny bekymring. Den nye garasjen medfører at parkeringsplasser på gateplan forsvinner. Og det er disse kommunale parkeringsplassene som er gratis for elbilene.

Bergen er sinke

— Hvis politikerne i Bergen sier at de prøver å være miljøvennlige, så er de jo ikke det ved å ta bort plassene der elbilene kan stå, sier daglig leder i Norsk elbilforening, Lars C. Krogenæs.

— Generelt er Norge et foregangsland på dette området. Men i Bergen det er et problem for elbiler når det gjelder parkering i sentrum, sier Krogenæs.

Nå frykter han at folk ikke gidder å ha de miljøvennlige bilene lenger.

— I fjor ble det ikke solgt en eneste elbil til Bergen. Det kan ha sammenheng med tilretteleggingen for bilene der, sier han. Til sammenlikning ble det solgt 200 elbiler i Oslo i fjor.

— Det er kjempekrise hvis de tar bort plassene på Nøstet også. Det betyr jo at det nesten ikke blir gratis parkeringsplasser igjen for oss, sier han.

Finner ikke parkering

Flemming Ejvind Rasmussen fra Godvik utenfor Bergen er ikke fornøyd.

— Vi kjøpte elbil for å spare penger på parkering og bomring, samt fordi vi ønsket å kjøre miljøvennlig. Men det er blitt en stor skuffelse, sier han.

Hver dag bruker samboeren, Marianne Bakke, elbilen til og fra jobb i Bergen sentrum.

— Jeg finner jo ikke parkeringsplasser som jeg kan lade opp bilen på. Så jeg betaler over 1000 kroner i parkering hver måned. Det var ikke slik vi trodde det skulle være å ha elbil, sier hun.

Nå har de i tillegg fått syv regninger fra Bro & Tunnelselskapet AS i Bergen fordi de har kjørt gjennom bomringen. Det var fordi de ikke visste at også de trenger autopass-brikke i vinduet.

Blir ikke bedre

Mette Svanes, plankoordinator i Bergen kommune, kan ikke love at det blir enklere for elbiler i Bergen. Heller tvert imot.

— Vi hadde ønsket at el-bilene kunne få stå gratis i parkeringshusene. Men det er det jo ikke vi som bestemmer. Det må du spørre parkeringshusene om. Men på gatenivå vil det bli færre parkometerplasser. Og mange av dem som er der skal forbeholdes handikappede, varetransport og beboerne. Slik sett vil det bli bedre for mange. Men det er ingenting i planen som fremhever akkurat elbiler. Dessuten er det er overordnet mål for oss at alle parkometerplassene skal brukes veldig kortsiktig. Det blir noen plasser for allmennheten også i fremtiden, men færre enn det er i dag, sier hun.

Men det er én ting Norsk elbilforening skryter av i Bergen.

— Det som er positivt med Bergen er at de har mange kjøpesentre som er svært godt tilrettelagt for elbiler. Der de har ladeplasser og gratis parkering, sier han.

fakta/elbil

  • Elbiler kan kjøre gratis gjennom bomringen. Men også de må ha brikke som de må betale et depositum på 200 kroner for. Disse pengene får de igjen når de leverer tilbake brikken.
  • Elbiler parkerer gratis på kommunale plasser, men må holde seg til tidsbegrensningen på samme måten som alle andre biler.
  • Det er ingen årsavgift på bilen.
  • Fra 1. juni ble det lov for elbiler å kjøre i kollektivfeltet.
  • De fleste elbilene kjører ca. åtte mil før de må lades.